Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan svejsan! Blåser liv i denna tråd.

Har fiskört för mycket med min V70 My2011 1,6 drive till den grad att filtret kloggat igen. Försökt starta förbränningen i VIDA men får bara meddelandet att processen inte kunde starta. Vilken temp måste bilen upp i för att anses varmkörd och vilken parameter ska jag avläsa i ECM? Filtertempen visade runt 170°C vid försöken. Svärfar burnade upp den i runt 600°C med lite jävla anamma i limp mode. Hann tyvärr därefter inte testa att starta men gissar att tempen i filtret är det som måste vara högt för att skiten ska gå igång?

Tack på förhand!

/Johannes
Jag har kört 42000 mil med min XC70 och aldrig någonsin haft något problem med partikelfiltret. Fungerar utmärkt.
Men jag har läst att om det blivit för tätt går det inte att få igång någon rening som bilen kan göra själv. Då får man ta ut det och byta eller rengöra på annat sätt.
Tackar då vet jag. Var säkert det som krånglade. Mekonomen fick igång det i början av semestern men sen superfiskörde jag vidare i 150 mil och det var efter det jag försökte starta själv. Idag monterar jag och svärfar dit ett nytt filter så lär väl må bättre efter det. Tack för snabbt svar!
Det har inte spelat någon större roll hur jag har kört. Det viktigare lär vara att man håller på en stund då och då. En komplett reningscykel med den XC70 jag hade tog ungefär tre mil. På landsväg.

Enbart körning i samhälle (50 eller under) kan nog göra att den aldrig blir tillräckligt varm.

Smörjde aldrig upp frambromsarna när som[…]

Den stora annons-tråden

Ser ganska fin och fräsch ut för sin[…]

Jag chansade på ET och fälgbredd, det b[…]

Bromsbelägg

Jag köpte ATE till våran v90. Stod ATE […]