Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av abalis
Volvo v70 II 2,5FT, 2009.
Yttertempen visar endast streck på instrument panelen.
Har fått felkoden: ECM-P007284
Yttertemperaturgivarekrets låg insignal – Buss-/ meddelandefel – Signal under tillåten gräns.

Har haft bilen inlämnad 3 gånger och det är inte löst ännu har fått till mej varje gång att tiden inte räckt till för att fortsätta.
Det som man gjort och kommit fram till: trasiga trådar mellan dörr och chassi, skarvade/utbytta.
Konstaterat att givaren är hel samt trådar till givare. Men den har +5 volt på bägge trådar och man misstänker kortslutning någonstans i kabelstråket. Är delvis kontrollerat men hittills har ingen lyckats hitta vart.
Har någon nåt tips på hur vart man kan kolla mäta sig fram?
Användarvisningsbild
av apersson850
Kommer man åt kan man koppla förbi en del av kablaget genom att tillfälligt dra en annan kabel vid sidan. Hjälper det inte är felet inte den delen som är förbikopplad, men hjälper det har man ringat in felet lite.
Användarvisningsbild
av Retrofitp3
Hejsan.
Det är inte helt enkelt att hitta ärg på slingan till ECU. Men man kan absolut dra temporära kablar till ECU för att kolla om ECU är hel. Temperaturgivaren är direkt ansluten till ECU utan att gå igenom andra moduler, så det finns en del kontaktstycken att kolla upp här också. Är givaren hel så är det kabelfel man ska koncentrera sig på. Det kan även vara så att man är tvungen att stifta ur terminalerna för att verkligen se ärg i stiften. Stoppar man in ett mätinstrument så får du säkert kontakt igen genom att proben sticker igenom ärghinnan och det är lätt att missa problemet då. Det kan du se i mitt eget kablagefix i min artikel på Retrofitp3.se
av abalis
Hej,
har nu vid ett par tillfällen försökt komma vidare med detta, har kontrollerat trådar och kontakter, kan inte så något ärg eller liknande, ser snarare väldigt fräscht ut. har ringt trådarna från kontakten i spegeln till kontakten i ecu, samt mot alla andra trådar och jord och inget konstigt har signal på dom jag ska ha på och inget annat, har också ohm mätt med resultat 0,6 och 0,8. när jag sen kopplar in batteriet så fungerar yttertempen varje gång, tills dessa att man startar bilen, då tar det cirka 20-30 sekunder så försvinner tempen och det blir streckat igen. så nu står jag som ett frågetecken igen. :-)
av abalis
efter att nu ha kollat alla kontakter och kablage så kändes det som att nästa steg blir att byta ut ecu, beställde en från Eskilstuna bilskrot, skickade sedan iväg denna + original från min bil till C-parts för kloning, monterade in den nya och nu fungerar yttertempen igen, så det va alltså ecu'n som det är nåt fel på och nu är det fixat.

Hej Prova stänga av AC.n vid start. Varit e[…]

Volvo 945 STARTAR EJ

Startspärren klipper väl bara soppan? […]

Körde med husvagn till och från Kroatie[…]

Ny Kartuppdatering

Det vet jag inte heller. Skulle kunna fråga […]