Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av V70Rob
#1584415
... Och nu vill jag förstås fixa till skadan. Det blev ett rejält jack längst ned på stötfångaren, en aning nedanför parkeringssensorn och kanske 1-2 cm ovanför kanten. Tack och lov så klarade sig sensorn i alla fall. Däremot så blev den lite intryckt men det verkar inte gå att få ut den mer. Jag försökte att trycka med fingrarna från baksidan fast den sitter åtminstone på plats.

Några ord först: jag helt novis på lackering, etc. men så här gjorde jag... Bilen har metallicfärg (kod 472) och skadan hade gått ned till den svarta grundfärgen. Med lite sandpapper av varierande kornighet så slipade jag ned lite ojämnheter, tvättade rent, maskerade av och drog på färg. Blev det bra? Absolut inte. Det blev en synlig kant och den försökte jag att slipa ned - vilket inte heller blev bra. För att inte dra ut på historien mer så tröttnade jag och sprayade helt vilt över hela skadan och packade ihop. Till min förvåning så blev resultatet bättre även med överspray. Jag kunde faktiskt ha "levt" med det så att säga. Ända tills i dag...

Efter en biltvätt så tänkte jag att kanske lite polering kunde få färgen att smälta ihop bättre så att säga. Så jag tog en mikrofiberduk och öste på "meguiars ultimate compound" och gnuggade på. Blev det bra? Absolut inte - igen! Färgen lossnade ju för tusan! Så nu stod jag där med en trasa i handen med färgrester från mitt senaste mästerverk. Det som hade hamnat utanför skadan lossnade alltså under poleringen. Det är ju positivt i och för sig. En släng av optimism och hoppkänsla kom över mig - tills jag upptäckte att polerandet inte räckte till - men också att inte bara "översprayen" försvann utan färgen på själva skadan hade tunnats ut och bleknat. Av en slump så testade jag med spritservetter och fick med hjälp av dem bort det mesta av översprayen. Nu finns där en blek och ful kant av färg kvar över själva skadan. Men vänta, jag hade ju inte använt klarlack i någon form eller skepnad utan bara målat över.

Så min fråga: om jag helt enkelt sprayar över skiten igen så att det bleka försvinner under färg, väntar 30 eller så minuter och avslutar med 2-3 lager klacklack så är jag i hamn? Jag tänker inte göra ett monument med det här. Jag är novis med begränsade resurser både i kunskap och material och jag tänker inte betala ockerpriser någonstans heller. Enkelt och snabbt alltså.
av dannesk
#1584416
Du måste ju preppa och matta ner underlaget korrekt för att få det att fästa samt använda plastprimer där det är genomslipat till plast, lacka med basfärg och täcka med 2k klarlack annars så kommer det inte hålla. Du kan inte använda 1k klarlack för det klarar inte av av avfettning eller vidare polering. Sedan ska du använda produkter som är kompatibla med varandra och använda skarvthinner där klarlacken övergår till gamla mattade klarlacken.
Senast redigerad av 1 dannesk, redigerad totalt 0 gånger.
av V70Rob
#1584423
dannesk skrev: fre 19 jul 2024, 19:39 Du måste ju prepa och matta ner underlaget korrekt för att få det att fästa samt använda plastprimer där det är genomslipat till plast, lacka med basfärg och täcka med 2k klarlack annars så kommer det inte hålla. Du kan inte använda 1k klarlack för det klarar inte av av avfettning eller vidare polering. Sedan ska du använda produkter som är kompatibla med varandra och använda skarvthinner där klarlacken övergår till gamla mattade klarlacken.
Tackar för svar. Tja, det tar emot att betala 200-300 kr. för 2K-klarlack och sedan kasta flaskan i soporna efter att ha använt kanske 5-10% av innehållet. Skarvthinner verkar inte säljas i butik utan måste beställas (efter en snabb sökning i alla fall). Med frakt så landar väl en sådan på allt mellan 200-300 kr. Plastprimer säljer t.ex. Jula - Hagmans för sisådär 100-150 kr. Färgen per se gav jag 144 kr. för hos Liljas. Det är produkter som sedan kommer att stå och samla damm. Jag kritiserar inte tipsen, men jag vill inte spendera mer än absolut nödvändigt på detta.

Det får nog brista eller bära för min del. Jag sträcker mig så långt som till att köpa en till produkt - en flaska klarlack hos t.ex. Mekonomen. De verkar ha Motip för akrylfärg, etc. Jag vet inte ens vilken färg jag har mer än att det är Volvo original på sprayburk. Jag sprayar över en gång till, kanske 2 lager och avslutar med klarlacken när jag väl kommer iväg och köper den. Färgen verkade ju ändå sitta tills jag gnuggade med "meguiars compound". Antagligen så berodde det på att jag inte hade använt klarlack över huvud taget. Det är tröttsamt när allting ska vara så förbaskat bökigt. :bored:
av dannesk
#1584437
Allt är bökigt om man inte kan och har rätt grejor för ändamålet, vet hur man ska göra eller har produkter för det eller vill betala för det så kan man inte förvänta sig ett bra resultat.
Du kommer inte få ett bestående resultat med 1k produkter, så fort du använder avfettning så kommer klarlacken bli grådassig då den inte tål kemikalier. Sitter den inte för "meguiars compound" så kommer den inte sitta framöver heller oavsett. Volvos originalfärger i sprayform kommer nu med 1k baslack och 2k klarlack. Klarlacken lägger man över baslacken för att skydda den så fort den torkat tillräckligt, du kan inte bara lägga klarlack över bas när du "råkat" införskaffat den på Mekonomen eller liknande.
Vill du inte göra eller kan det som krävs för att fixa skadan ta den på försäkringen och få den omlackad för självrisken eller anlita någon som utför spotrepair.
av V70Rob
#1584484
Tackar för inläggen, men det blev som det blev. Jag sprayade på den här i 3 eller så lager: https://www.mekonomen.se/klarlack-motip-10180523 efter originalfärgen. Och ja, det är en 1k-klarlack fast jag använder sällan avfettningsmedel, och i just det området, i princip aldrig faktiskt. Är jag nöjd? Nja, det vet jag inte. Det blev ju en slags "linje" mellan vad som var nytt och gammalt. Fast det var ju inte särskilt snyggt med skadad, uppskavd färg heller... När man gör den här typen av jobb som komplett amatör så är väl inte förväntningen att man kandiderar till nästa omålning av Sixtinska kapellet i alla fall. Jag kanske kan våtslipa lite framöver och alternativt spraya ett lager till eller något.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1584489
Det brukar vara så att antingen är man villig att investera en (hel) del för att det ska bli bra eller så kan man lika gärna låta bli. När det gäller plast rostar det i alla fall inte.
av V70Rob
#1584492
apersson850 skrev: lör 20 jul 2024, 18:38 Det brukar vara så att antingen är man villig att investera en (hel) del för att det ska bli bra eller så kan man lika gärna låta bli. När det gäller plast rostar det i alla fall inte.
Ja precis. Så den oron finns i alla fall inte. Men å andra sidan, en åtgärd, bra eller dålig, hade varit ett måste om ytan inte hade varit av plast. Man får helt enkelt välja hur långt man är villig att gå i både tid och pengar. Ska man få till den här typen av jobb riktigt bra i en utomhusmiljö med begränsade resurser och kunskap som i mitt fall, då krävs en hel del tur oavsett om man sitter på miljoner och/eller varje tänkbart hjälpmedel till sitt förfogande. För vad hjälper det om kunskaperna ändå är den svagaste länken i kedjan så att säga. Mitt mål var att hålla kostnaderna nere så mycket som möjligt men ändå vara någorlunda nöjd med resultatet. Om jag är nöjd just nu kräver nog en nattsömn och med fräscha ögon se hur både färg och klarlack har lagt sig.
av Jem7890
#1584526
Om det värt att börja fixa en sådan här skada själv beror på många faktorer. Bilens ålder och skick, skadans omfattning och plats, egen kunnande o erfarenhet, om man har lämplig plats att göra jobbet på, mm.

Och ja det är detaljerat arbete som tar mycket tid, speciellt som det måste torka emellan.

Men om man nu börjar fixa, så är gången ungefär sådan här:
1, Rengör med thinner.
2, Slipa
3, Tejpa, maskera
4, Sätt på grundfärg/primer, sä det fäster.
5, Sätt på baslacken.
6. Sätt på klarlacken.
7. Polera/vaxa försiktigt (när det har torkat länge).

Om det fungerar med 1K eller måste vara 2K, vet jag inte.
av V70Rob
#1584547
Färg och lack verkar ha satt sig okej så vitt jag kan se och konstatera. Däremot så kan jag ju inte påstå att jag är nöjd med resultatet per se. Det finns en klar kant, dock inte skarp, men det är en skillnad mellan originalfärg/klarlack och den nya helt enkelt. Det känns och verkar som att jag borde ha sprayat på ett eller två lager färg till och Sedan avslutat med kanske 3 lager klarlack.

Nu funderar jag på att våtslipa ned till den nya färgen eller bara rugga upp alltihop genom att våtslipa med kanske 1000-1500 papper och dra på mer färg nästa gång, etc. Jag måste ju få bort klarlacken innan jag kan måla om igen. Tja, amatören lär sig även om det är den långa vägen... Och ja, det tar tid. Totalt i tid så har nog detta projekt tagit mig kanske 4-5 timmar.

Hej, bör jag oroa mig för rosten på[…]

Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

Jag svarar mig själv, och ja, det verkar ju v[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]