Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
v70norge skrev: sön 14 jul 2024, 09:33 Ja, samme lyd som du har. For min del ble det bedre med Shell V-power diesel.
Les også tråden på Motor-talk.de "V70 D3 lautes nageln bei Teillast?!?" (oversett til svensk med google translate).
Känns orimligt. Dels för att oljudet kommit smygande under en veckas tid och dels för att det är ett alldeles för högljutt ljud för att vara acceptabelt. Och då har jag kört många dieselvolvos. Ingen har låtit som denna gör för tillfället. Bränsletelaterat kan det säkert vara men tror inte det är något mer fel på dieseln jag har nu i tanken än vad den gick med för en vecka sen innan jag tankade. Något är fel. Men vad? 🤷

Lutar åt att testa spridarna.
av Kromad
Kan då återkomma med att det var spridare i cylinder nummer 4 som orsakade knackandet för mig. Dels var den nästan lös och dels kan den vara dålig. Jag bytte spridare när jag ändå hade ut den gamla så vet ej om det var spridaren i sig eller att den inte satt nerskruvad nog hårt men problemet försvann iaf. Så som första åtgärd - känn på sträckbultarna till överfallet på spridarna.
av RonRon
Lite uppdatering!
Knackningarna har i sommar ökat och i samband med det konstiga växlingar, ryckig gång mm.
ODB läsning visar helt plötsligt felkoder om Turbon P0299 och invalid data received från TCM U0402.

Efter en hel del googlande, kolla youtube klipp mm ledde mig tillslut att göra en reset av batteri monitorering system BMS.

Felkoderna är helt borta, knackningarna har markant minskat och bilen känns positivt annorlunda.

Jag har även fyllt på med Omega 992 för att rengöra spridarna. Vet inte om det faktiskt fungerar med medel men åtgärderna sammantaget har gett resultat och det verkar lovande.
Senast redigerad av 1 RonRon, redigerad totalt 0 gånger.
av Kromad
Generellt är jag skeptisk till "mirakelmedel" men är det någon tillverkare som faktiskt visat sig fungera i många fall är det Omega och deras produkter. det är bra skit.
av RonRon
Nu någon vecka senare… Det blev inte bättre med rengöringsmedel! Det konstiga är att knackningarna kommer och går, det kan vara väldigt bra någon dag eller två sen sätter det igång med knackningarna igen.
Vad kan det vara??
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8

Min första tanke är bränslefilter e[…]

Grillchips Tesla Model 3 SR+ MY21

@Micce1980 , så är det. Jag var vä[…]

Aha! Ingen större fara att köra så[…]

Jag har en Volvo S60 2011 som vägrar starta. […]