Här kan ni medlemmar presentera era bilar med bilder, information etc. Skriv gärna era projekt ni håller på med också! Max en tråd per bil!

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av batmac
Lövet skrev:Jag har en BH13000. Den lyfter Teslan utan att blinka eller svaja en mm men den har börjat läcka olja tyvärr.
Får du under den utan problem med lyft/hockey-puck? Läste någon som skrev att till och med 9cm blev lite trångt. Har kikat på den också.

grillchips skrev:Jag har denna sen tidigare, var övertygad om att det var en Bacho jag hade men tji fick jag.
https://verktygsboden.se/garage-verksta ... ft-2250-kg
Såg dock i fakturan att jag betalade 1500kr från samma ställe, för 3 år sen. Återstår att se hur den lyfter Teslan, Volvon var en baggis och Minin lyfter hela sidan i ett svep, det är praktiskt. :D
Ja jag har kikat på PELA också för jag fick ett bra intryck, läste sen att det var ungefär samma skrot och korn som biltema. Men han som river verktygsboden verkar ju iaf använda grejerna i egen verkstad så.

grillchips skrev:Det där med ljudet har jag också noterat och följt lite trådar det senaste. I början trodde jag att det bara var en feature because elbil, men jag ska definitivt ta en koll själv framöver. Det här gav mig lite eld i baken! :)
Det är en väldigt snabb sak att kolla. Se till att ha fönster nere, åtminstone en dörr öppen, stäng av bilen från säkerhetsmenyn och koppla sen ur 12V i front, och högspänning under baksätet (tar typ 5 min) och sen testa. Funkar det så kanon, funkar det inte så har du inte spenderat många minuter. 10mm för både 12v och jordkabeln :-)
av Lövet
batmac skrev:Får du under den utan problem med lyft/hockey-puck? Läste någon som skrev att till och med 9cm blev lite trångt. Har kikat på den också.
Inga problem att komma under med pucken. Det enda "problemet" är att domkraften är blytung så man lyfter den inte gärna. Den rullar dock fint. Fotpedal gillar jag också för att pumpa upp den snabbt till rätt nivå. Det verkar saknas på Grillchips variant annars ser de oerhört lika ut (samma kinagrej från början?)

Jag köpte min på Julas black friday, tror det var -40% då. Det verkar de ha nästan varje år på Bahco. Om du orkar vänta alltså.
Användarvisningsbild
av batmac
Lövet skrev:Fotpedal gillar jag också för att pumpa upp den snabbt till rätt nivå. Det verkar saknas på Grillchips variant annars ser de oerhört lika ut (samma kinagrej från början?)

Jag köpte min på Julas black friday, tror det var -40% då. Det verkar de ha nästan varje år på Bahco. Om du orkar vänta alltså.
Ja fotpedalen är en av sakerna jag tyckte vore trevligt, även handtaget. Men det är ju ingen dealbreaker. Hade en tanke på att vänta tills dess, men var också lite småsugen att göra lite bromsservice under semestern innan det blir kallt, blött och äckligt. Så får väl se vilket som segrar, snålheten eller värmen.
Användarvisningsbild
av batmac
Tog bilen till Norge en sväng. Aldrig varit där men alltid velat köra runt och kolla på allt fint. Slående att man bara behövde passera gränsen vid åre och köra dom ca 6 milen till Tesla SuC i Hell för att hinna tappa hakan. Allt är så storslaget i allmänhet.

Gav mig på att sova i bilen och där man väl var på plats var det inga problem och det var skönt med AC, men det var ett jäkla härj att komma på plats och krångla med kläder och annat så det fick vara. Inte helt solklart att hitta nånstans att stå. Började på en rastplats men började sen tänka på rastplatsmördare och andra ligister så åkte vidare. Väl ute på fjället stod det bilar mest överallt. Fick absolut blodad tand på konceptet, men då ska det vara en annan bil. T.ex Model Y eller ID Buzz. Det eller taktält.

Tråkigt också att det verkar som att en länkarm gått åt skogen, den knarrar och knakar som att det inte finns någon morgondag. Har felanmält ett litet knakande/knarrande innan garantin gick ut, så borde vara lugnt nu när det blivit bättre.

För att gnälla lite mer på bilen så har autopilot/farthållare varit bedrövrig på norges smala vägar. Den fick totalpanik ett antal gånger. Gapade, skrek och bromsade. Tröttsamt.

Men åter till utsikten, fantastiskt. Eftersom det är en tråd om min bil blev det mycket bilder på den. Blev en tur upp på Dalsnibba. Knak och brak i varje kurva (och många är det) och lite läskigt att kolla ned :-D Men vilken utsikt.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bilen gillar Norges fina vägar, med mycket platt och nedåt :D

Bild
Användarvisningsbild
av frasse4
Wow! Vilka häftiga bilder. Var många år sedan jag körde till Norge, men nu blir man ju sugen igen Bild.

Det finns ju uppblåsbara madrasser som är figursydda för Teslor om man ska sova, men det löser ju inte problemet var kläderna ska ligga.

Jag förstår vad du menar med autopiloten, körde in Lappland och då saknar E45:an helt vägmarkeringar på en lång sträcka, det var helt utanför vad autopiloten kunde klara.

På sommaren är M3 en riktig beast på förbrukningen, det betalar sig verkligen att inte ha en trendig SUV som ska flytta på fartvinden.
PXL_20240725_072432161~2.jpg
PXL_20240725_072432161~2.jpg (93.26 KiB) Visad 2854 gånger
Användarvisningsbild
av batmac
frasse4 skrev:Wow! Vilka häftiga bilder. Var många år sedan jag körde till Norge, men nu blir man ju sugen igen .
Ja det var fantastiskt fint, och då tog jag ändå en ganska kort tripp. Bara drygt 200 mil fördelat 50/50 Sverige/Norge. Men det räckte, för just den vägen jag körde var såpass fin att man blev ganska mätt :-D Sen tyckte jag att det var lite mentalt påfrestande att köra på deras väldigt fina, men smala, vägar.

Körde Umeå - Övik - Östersund - Storlien - Stjørdal - Dombås - Geiranger och sen till baka samma väg fast över Dorotea istället för lite variation. Körde då även det längsta jag kört i sträck utan laddning med Teslan tror jag. 41 mil Krokom - Umeå och det avklarades på 88% batteri, började på 95% och kom hem med 7%. Hade tänkt ladda på vägen men den enda lediga laddaren i Dorotea var trasig. Hade det krisat så hade säkert chargefinder kunnat hitta nåt roligt på vägen.
frasse4 skrev:Det finns ju uppblåsbara madrasser som är figursydda för Teslor om man ska sova, men det löser ju inte problemet var kläderna ska ligga.
Jag körde med en vanlig 80x200 från ikea, ca 20cm tjock och rent komfortmässigt var det inga problem. Ett av problemen var att när jag testat inför resan hade jag inte plockat bort baksätet, vilket jag valde att göra när det faktiskt var dags. Det innebar att det blev plant, men att mitten av madrassen hamnade ovanpå mittkonsolen bak och blev väldigt hårt. Utan stöd på sidorna blev det inte bra. Sen att som två kubikmeter stor ta sig in och även skifta lite kläder på plats, nja. Det blir nog inget mer försök :-D
frasse4 skrev:Jag förstår vad du menar med autopiloten, körde in Lappland och då saknar E45:an helt vägmarkeringar på en lång sträcka, det var helt utanför vad autopiloten kunde klara.
Om det ändå bara vore autopiloten, jag skippade filhållningen och körde bara med farthållare men den skrek och bromsade massor ändå. Helt värdelös är den. :bored:
Användarvisningsbild
av grillchips
Kul roadtrip och magiska bilder! Många i Facebookgrupperna som skriver om sommarens resor och det är ju ett otroligt lockande koncept, jag vet dock inte om resten av familjen håller med... :D
Men det ligger högt upp på min wishlist inför nästa sommar, det eller att vi gör Europa och hälsar på svärfar i södra Frankrike.

Förstår helt din frustration om farthållaren/autopiloten, den är alldeles för känslig.. Jag använder den numera enbart på stora, öppna motorvägar (och även då får man vara beredd på spökbromsen). Folk verkar anse att den har blivit sämre? Jag har för kort tid bakom ratten på en M3 för att veta.. :party:
Användarvisningsbild
av batmac
Var tvungen att svänga förbi Tesla idag då knaket och braket blivit väldigt påtagligt. Låter typ hela tiden, knappt så det behövs ojämnheter. Ville få diagnosen länkarmar "bekräftade" så det är OK att rulla vidare. Dom var tämligen säkra på att det var det och bekräftade det jag fått förklarat tidigare att det bara är att den går torr och låter förjävligt, men att det är lugnt att köra vidare. Så bortsett från att jag skäms varje gång jag kör förbi eller stannar bredvid någon så är det lugnt :-D

I övrigt inte så mycket spännande. Härmar Lövet som vanligt och letar XC70 som andrabil då jag tröttnat på att köra hundarna i baksätet, och att det kan vara gött med lite högre dragvikt och en packåsna överlag. Men vilka priser dom har. Tror jag missade ett väldigt fint exemplar härom dagen; 2.5T AWD 2007, samma ägare sen 14 år tillbaka. Körd i Östersund. Tror det tog två timmar från annonsen var utlagd tills dess att ett ägarbyte var genomfört.

Just nu har jag ögonen på en 3.2 AWD 2008 med nya karossen, men tycker det är lite för mycket pengar. Samtidigt som det är lägsta på blocket, men också flest mil... Får se hur jag gör där. Det är inte många bensinare som kommer ut dock, såldes väl knappt några. Får klura ett tag till, har ändå ingen möjlighet att åka iväg och göra affär just exakt nu, och vill inte heller vara för spontan.
Användarvisningsbild
av frasse4
Jag hade alla dagar satsat på en P2 istället för en Volvo Mondeo XC70. Då går ju 3.2:an bort men 2.5T är en mycket bättre motor, fint bottendrag. Dessa gav 300 Nm vid lägre varvtal än D5:an vid den tiden.
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 24
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]