Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1584225
Hej!

Min V70N från 2007 har bara två år kvar innan pension, detta då det är en Bi-fuel (gasbil där tankarna bara är godkända i 20 år). Så jag vill inte spendera många 1000-lappar som verkstäderna vill ha för att byta halvljuset, så jag vill göra ett försök själv.

Kommit fram till att på denna generation kan man inte enkelt lyfta ut hela huset (kom först på V70II) om man vill komma åt ordentligt, utan det är demontering av fronten som gäller (därav de höga verkstadspriserna skulle jag gissa, utöver snordyra lampor). Jag har nu 2 Biltema D2R redo.

Stämmer den här beskrivingen i stort tro även om han har en äldre bil en mig? Är det samma förfarande?


Eller är det något mer som måste bort?

Jag gör hellre detta än riskerar att ha sönder bi-xenon-lamporna geom att försöka göra plats och komma åt från insidan. Även parkerings- och sidomarkeringsljus behöver bytas.

Alla tips emottages tacksamt! Tack på förhand!
#1584256
Jag har bytt lampor utan att ta bort fronten och strålkastarna, men du har ju mer plats om du tar bort dom. Enkelt att ta bort fronten, en skruv i hjulhuset, några clips uppe under huven och två skruvar under listerna. Sedan är det bara att bända ut på sidorna och dra den framåt.
#1584278
MartinS skrev:Jag har bytt lampor utan att ta bort fronten och strålkastarna, men du har ju mer plats om du tar bort dom. Enkelt att ta bort fronten, en skruv i hjulhuset, några clips uppe under huven och två skruvar under listerna. Sedan är det bara att bända ut på sidorna och dra den framåt.
Tack för återkopplingen, då känner jag mig lite tryggare. Jämfört videon har jag inte den skruven i hjulhuset, men det sitter något motsvarande där något längre upp.
#1584408
Då är lamporna bytta, bi-xenon, parkerings- och sidomarkeringsljus.

Ångar inte att jag demonterade fronten för lätt åtkomst, speciellt när man gör saker för första gången:
  • bi-xenon är sköra och lätta att ha sönder, de är dessutom nycklade, sätter du i dom i sockeln 180 grader fel, vilket går, får du inte i dem fullt på plats i huset igen. Det lyckades jag med på ena sidan, så kolla noga hur de sitter innan du byter.
  • ena sidomarkeringens förlängda läpp för att lättare komma åt från insidan var delvis av, det hade varit struligt att försöka byta från insidan
  • Parkeringsljusen sitter långt in utan förlängd läpp, här krävs en lång tång för att nå låsbyglarna
Videon jag länkade till stämmer bra med min årsmodell också, en liten skillnad är skruven i hjulhuset som sitter lite lägre upp och tas ut helt.

Som videon också antyder, hur tänkte Volvo när dom dolde den fjärde bulten till strålkastarinsatsen bakom en plastpanel som delvis är popnitad. Jag valde att borra upp ett hål så man kan lossa bulten med hylsa, sen kan man efter att ha tagit bort två synliga skruvar vika ut panelen och lirka ut bulten.

Nu återstår endast polering av glasen (plasten), sen lär besiktningen inte slår ned på dom, denna gång heller.

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀