Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av garagenisse
Hej, olycklig ägare av en XC70 D4 2WD där motorn av någon anledning rusade under körning, i ren panik frikopplade jag och den varvade under några sekunder helt vansinnigt och är tydligen skrot efter felsökning på Brandt Bil i Lidköping. Bilen var nyservad så oljenivån borde ha varit bra och jag har inte fått någon indikation om detta från bilen, historiskt har den druckit lite olja i princip från start när den var ny. Ca 2L per år har jag väl fått hälla på men detta var helt normalt enligt verkstaden.

Bilen har gått 18000 mil och är 2014 års modell, en ägare och servad enligt boken.

Nu står man här med en bil som jag inte vet vad jag skall göra med, det kostar enligt Brandt 100000kr att stoppa i en motsvarande motor och 150000 med en ny motor, bilen är kanske värd 120000 i fungerande skick.

Någon som har någonsomhelst ide om vad man kan göra, inte en krona från försäkringsbolaget och ingen goodwill från Volvo

😓
av William85
Vad tråkigt!

Innan ny motor monteras, undersök noga anledningen, tex om turbon havererat och börjat läka olja in i insuget. Så inte samma sak händer nästa motor.

Kolla med någon lokal mindre mekonomen-verkstad eller liknande och beställ en motor från bildelsbasen, tror jag kan bli mest ekonomiskt.
av Lövet
Det är ju en av Sveriges vanligast motorer - det måste gå att hitta en begagnad motor och stoppa in den för under 100k.

Edit: 30-35k för motor https://www.bildelsbasen.se/sv-se/pb/S% ... ry=D4204T5
Bromsbelägg

Bosch-beläggen jag har här i reservdelsl[…]

Motorbyte Volvo 240

Utrymmet framtill är begränsat så […]

Det är kolvar och vevaxel som skiljer mellan […]

Fel centerhögtalare?

Nä, det var ju så jag upptäckte at[…]