Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KCF717
Har för första gången i mitt liv med Volvo råkat ut för att en bakfjäder gått av. Hur i hela friden ska jag veta vilken jag ska köpa? Har sökt på reg nr och då finns det ett flertal varianter, det enda som skiljer är priset. Hur vet jag om jag har spiral- eller skruvfjäder?
Senast redigerad av 1 KCF717, redigerad totalt 0 gånger.
av UnleashFusion
KCF717 skrev: sön 14 jul 2024, 21:33 Har för första gången i mitt liv med Volvo råkat ut för att en bakfjäder gått av. Hur i hela friden ska jag veta vilken jag ska köpa? Har sökt på reg nr och då finns det ett flertal varianter, det enda som skiljer är priset. Hur vet jag om jag har spiral- eller skruvfjäder?
Vilken modell gäller det ? men skriv in ditt regnummer på trodo.se och sen välj t.ex. "lejsjöfors'.
Användarvisningsbild
av apersson850
Spiralfjäder är en felaktig benämning på det som egentligen är en skruvfjäder. Bilarna har skruvfjäder.
Jag råkade ut för att båda bakfjädrarna gick av på min XC70 från 2012. Det var tillräckligt vanligt förekommande för att de nya som monterades inte var likadana som det som satt där från början (nytt artikelnummer).
av KalleJ
Sålänge du inte köper bladfjäder eller fågelfjäder så blir det nog rätt :-D
av KCF717
Jag har sökt på Autodoc, Mekster, Skruvat m fl med reg nr och får fler alternativ där bara priset skiljer. " Passar din bil" står det överallt. Det enda jag kan tänka mig vara till hjälp är att på en del finns det OE nummer, tänker jag rätt och hur gör jag då?

Hade inget sådant verktyg. Går att m[…]

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]

Går fläkten/fläktarna som dom ska?

Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]