Reläerna heter K5-A och K5-B och är lödda på CEM-modulen.
Relä.png (21.18 KiB) Visad 640 gånger
Efter att ha kikat på el-schemat för din årsmodell så måste båda säkringarna F9 och F10 vara hela för att spolarpumpen skall fungera.
Utan att ha kollat hur spolarpumpen är konstruerad så utgår jag från man pol-vänder spänningen till spolarpumpen beroende på om motorn skall pumpa spolarvätska till vindruta eller bakruta.
Så är den elektriska kopplingen gjord.
F9 och F10 har 15A säkringar
Om relä K5-A aktiveras går spolarpumpen åt ett håll och om relä K5-B aktiveras så går spolarpumpen åt motsatt håll.
Spolarpumpen är märkt med 6/127 på schema.
Om du vill testa om det är kabelbrott från CEM-modulen till spolarpumpen så kan ta lös kontakten till spolarpumpen och Ohm-mäta mellan ett stift åt gången och jord.
Det skall vara nära 0 Ohm i båda fallen.
Schema spolarpump.png (79.86 KiB) Visad 640 gånger