Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Danskjävulen
Hejsan.

Jeaghar en Volvo V70 2.4 2006.
För några veckor sedan började kontrollampan att lysa. Jag har en OBD-läsare och fick felkoden P0032 (lamda-sond). Jag fick den bytt på verkstaden men när jag satte på bilen och skulle köra så kom den på igen. Verkstaden (inte märkesverkstad) sa att de hade bytt ut den mot samma. Jag har rengjort LMM för att se om det kan ha någon effekt, men utan lycka.

Är det någon som har haft samma problem som jag och kan komma med input.

Tack på förhand
Hej ,

Om det är Heater Control Circuit High Bank 1 Sensor 1 tyder detta på en kortslutning dvs heater kablar ligger mot gjord eller är kopplad ihop. S.k. green crustys altså ärgada kontakter kan gör det med.
Kolla kontaktstycket som sonden är inkopplad, är 4 kablar två för sensorn , två för värmen. Du kan mära med en multimeter 12 volt för värmaren. Oftas är det två vita kablar i den delen som går till sonden. Är inte säkert men från ECM sidan till kontaktstycket borde det vara blå röd för plus och grön brun för minus .
Bilen borde vara kalla , slår till tändning och du kan mäta 12 volt på kontaktstycket.
Om din ODB läsare är bra borde den kunna visar det med.
Tippar på kabelbrott och nån kabel ligger mot gjord.

Oh juste , ni raderade nog felkoden .

Konstig verkstad som byter grejor utan att reparerar felet...
/LS

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&[…]

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]