Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VOLVOCOUPE
Finns det fler tryckvakter än det som sitter vid torken, annars kan man väl mata in strömmen vid tryckvakten sen direkt till kompressorn. Sitter överhettningsskyddet i själva kompressorn? Vid kompressorn finns bara en tråd att ansluta till.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om jag minns rätt ligger tryckvaken vid kondensorn i serie med matningen till kompressorns magnetkoppling, mellan dom finns överhettningsskyddet i serie (på kompressorn). Så om jag minns rätt bör du kunna mata kompressorns magnetkoppling från en av kablarna på tryckvakten vid torkfiltret. Men kolla på ett elschema för säkerhets skull, och så du vet vilken av kablarna vid tryckvakten som går ner till kompressorn.
av atteatte
Om det är till någon hjälp har jag av en tillfällighet läst om detta i en verkstadsmanual över elsystemet när jag felsökt annat på min S90.
Från vad det står där så hänger styrningen av klimatsystemet ihop med ECUn, så ECCn "ber" ECUn att starta kompressorn baserat på diverse variabler och det är i sin tur ECUn som har sista ordet och bestämmer om kompressorn ska köras, den matar i så fall ut en signal till ett relä för kompressorn och ett för kylfläkten. ECCn håller inte bara koll på temperaturer och solstrålning, utan tar även en hastighetssignal från ECUn.
Från vad jag kan se i diagrammet verkar magnetkopplingen i kompressorn gå via ett relä som dras direkt av ECUn, så det verkar som att kompressorn är reglad via ECUn snarare än direkt via tryckvakten. Det sitter två tryckvakter, en på ackumulatorn och en nere vid kondensorn som inte framgår riktigt var de är inkopplade, men det finns väl en risk att de då går till ECUn.

Med allt detta i åtanke är det väl en del som ska klaffa för att ECUn ska besluta sig för att köra kompressorn. Om kabelhärvan är komplett och inte klippt i är det väl bara att kolla så inga kontakter, säkeringar eller relän är urdragna. Jag har ett par PDFer jag lyckats hitta över elsystemet om det önskas.

Edit: Ska väl tilläggas att elscheman jag har står att de är för S/V90/960 -97-98 års modell, så det kanske är stora skillnader mot de tidigare åren.
Användarvisningsbild
av MartinS
Ditt schema var bättre än mitt minne:) Klokast gör man väl att mäta lite på AC-relät som styr magnetkopplingen, där man också kan "tjuvkoppla" magnetventilen.

Däremot är jag ganska säker på att det inte sitter en tryckvakt på kompressorn, däremot ett överhettningsskydd.
Användarvisningsbild
av frasse4
På 850 (som elmässigt liknar 960 till stor del) gick man från pressostat på tork filtret som ligger i serie med magnetkopplingen till analog tryckgivare kopplad direkt till ECU 1994, så det är nog beroende på vilket åt systemet är hämtat från. Termibrytaren på kompressorn finns bara på en del bilar. Det är ECC som ger signal till AC-reläet och ECU som jordar reläet.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror man behöver ett elschema för aktuell bil, jag har kikat lite mer mellan en 960-95 och en S90-98, bara där skiljer en hel del. Men gemensamt är att ECU'n är inblandad i magnetkopplings tillslag,

Detta är från en 960-95.

4/6 är ECC
4/12 är ECU
7/41 är lågtryckgivare
7/53 är högtryckgivare
8/3 är magnetkoppling
2/22 är AC-reläet.
ecc_95.jpg
ecc_95.jpg (103.34 KiB) Visad 794 gånger
av VOLVOCOUPE
När jag jämför elschema från 780 -89 och det från S/V 90 -95, så är det senare betydligt mer omfattande.
Det finns bara en tryckvakt vid torken, sen styrs tillslaget från en enhet som heter Power Unit ECC. Den har jag inte hittat. Trodde att det var den som reglerar värmefläkten, men då stämmer inte ledningens färger o grovlek. Det går en gul ledning från säkring nr 16, men den finns inte vid ECCns anslutningar. Men det borde gå att köra kompressorn via tryckvakten över en brytare som man manuellt stoppar acn om det blir för kallt, eller sköter ECCn om tempen genom att öka värmen för att kompensera kylan?
Användarvisningsbild
av MartinS
ECC'n strävar alltid mot att temperaturen blir den inställda, oavsett om du har AC'n igång eller inte.

Det verkar lite vågat att köra kompressorn helt manuellt i annat än felsökningssyfte, utan några tryckvakter.
av VOLVOCOUPE
Jag tänkte inte köra utan tryckvakt, utan koppla in den som sitter vid torken i serie med kompressorn. Men tillslaget blir manuellt via en separat krets med brytare.
Användarvisningsbild
av frasse4
Kanske dessa kan vara till hjälp. Dessa gäller för 850 1992-1994.
PXL_20240715_173110722.jpg
PXL_20240715_173110722.jpg (64.56 KiB) Visad 466 gånger
PXL_20240715_173142911.jpg
PXL_20240715_173142911.jpg (98.36 KiB) Visad 466 gånger
PXL_20240715_173125069.jpg
PXL_20240715_173125069.jpg (73.47 KiB) Visad 466 gånger

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]