- fre 12 jul 2024, 22:12
Om det är till någon hjälp har jag av en tillfällighet läst om detta i en verkstadsmanual över elsystemet när jag felsökt annat på min S90.
Från vad det står där så hänger styrningen av klimatsystemet ihop med ECUn, så ECCn "ber" ECUn att starta kompressorn baserat på diverse variabler och det är i sin tur ECUn som har sista ordet och bestämmer om kompressorn ska köras, den matar i så fall ut en signal till ett relä för kompressorn och ett för kylfläkten. ECCn håller inte bara koll på temperaturer och solstrålning, utan tar även en hastighetssignal från ECUn.
Från vad jag kan se i diagrammet verkar magnetkopplingen i kompressorn gå via ett relä som dras direkt av ECUn, så det verkar som att kompressorn är reglad via ECUn snarare än direkt via tryckvakten. Det sitter två tryckvakter, en på ackumulatorn och en nere vid kondensorn som inte framgår riktigt var de är inkopplade, men det finns väl en risk att de då går till ECUn.
Med allt detta i åtanke är det väl en del som ska klaffa för att ECUn ska besluta sig för att köra kompressorn. Om kabelhärvan är komplett och inte klippt i är det väl bara att kolla så inga kontakter, säkeringar eller relän är urdragna. Jag har ett par PDFer jag lyckats hitta över elsystemet om det önskas.
Edit: Ska väl tilläggas att elscheman jag har står att de är för S/V90/960 -97-98 års modell, så det kanske är stora skillnader mot de tidigare åren.