Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Magnstra
Är på semester och antisladd/abs har pajat. Kände lite i bromspedalen igår och blev därefter värre och värre. Nu går bilen inte alls att köra, antisladd slår in och gör att det skorrar och kommer upp i kanske 5km/h. Rätt säker på att det är ABS-kransen. Problemet är att det är helg, semester och är 100mil hemifrån. Funkar det att knacka bort ABS-kransen och köra utan? Finns inte att få tag på någon ny där jag är nu
av Magnstra
Ok, ska testa. Tack!
Får en känsla av att kransen lossnat, så är nog ändå tvungen att ta bort den. Eller åtminstone riva och se hur det ser ut
av Magnstra
Update:
Stängde av DSTC och tog mig hem, tack för tipset. Dock slocknade ABS lampan efter ett tag men har tänds och släcks lite sporadiskt. Tog mig en titt och ser antingen ut som ”kuggarna” är nerslitna alternativ att hålrummen mellan kuggarna är fyllda med skit/rost. Går dock inte att skrapa rent med liten mejsel så lutar lite åt att kuggarna är nerslitna. De är max 0.5mm, känns som det borde vara bra mkt högre än så väl?
Någon som sett nedsliten ABS-krans innan?
IMG_7688.jpeg
IMG_7688.jpeg (2.2 MiB) Visad 1136 gånger
av Lostshadow
Hej ,

Bytte nyligen ABS krans på min v70 , min var sprucken.

Din bild visar nog en dåligt krans . Finns ju knappt ngr kuggar kvar.
Kan man undrar vad anledning är.
Byt den, en ny kosta 99 kr hos biltema har jag för mig.
Finns info på yt om hur man gör.

Mvh
av Lostshadow
Hej igen.

Kom på att detta kan uppstå om hjullagret är sönder / dåligt.
Då har narven glapp och det räcker att sliter ner kuggar.
Kollar om sensorn är hel vid byte av kransen.
/LS
av Magnstra
Ja, det låter ju som en idé. Ska byta kransen idag om PostNord känner för att tillslut leverera mitt lilla paket.
Men med tanke på hur pass sliten kransen är borde väl lagret vara VÄLDIGT slitet?
av Magnstra
Det sitter en plastkrage runt ABS-kransen. När jag tagit bort den ser ABS-kransen förvånansvärt fräsch nu. En del skit och rost som jag tog bort. Har svårt att tro att det är kransen som är problemet. Lutar mer åt att det kan vara sensorn?
IMG_7696.jpeg
IMG_7696.jpeg (3.07 MiB) Visad 470 gånger
IMG_7694.jpeg
IMG_7694.jpeg (3.13 MiB) Visad 470 gånger

Lite uppföljning: Bilia i Sisjön lö[…]

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀