Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej alla!
Har en V70 2.5T från 05. 29700 mil. Nu spökar det!
Det hela började i lördags när jag upptäckte att min AC inte stängde av sig när jag stängde av motorn och tog nyckel ur tändningslåset.
Märkligt tänkte jag..
Åkte likväl till destination och lätt snällt bilen stå med endast ACn igång (var borta 45 min). Det gick fint.
Väl hemma igen (nu med tillgång till 10:ans nyckel) lossade jag ena polen för att inte dränera batterier.

Igår skulle jag göra en mycket kort utflykt. Satte på polen, startade och åkte iväg. En resa på ca 10 min. Upptäcker då att tankmätaren står i botten trots 75% tank, märkligt.
Lät bilen stå med bara ACn på i ca 20 min,
dumt.
Bilen död.

Startar med ett sån där kraftfull powerbank/jumpstart. Går igång direkt men dör igen när jag tog bort klämman från jumpstarten. Gör om och låter klämmorna sitta. Funkar! Tar sen bort klämmorna igen och hon håller sig vid liv för egen maskin.
Men: nu uppdagas kedjereaktion.
- varvet på tomgången är precis som det ska men min mätare visar 2400 varv
- varningsblinkers går och jag kan inte stänga av den.
- inga felmeddelanden i display..
- fortsatt AC när jag sedan stänger av bilen efter 10 min.

Min åtgärd: har lyft ut batteriet och nu ställt det på laddning över natten.

Vad i hela Hälsingland handlar detta om? Var börjar jag?

Tack alla på förhand
Din bils symptom liknar starkt på de bilar som hade vattenläcka via kabelstammen till CEM. Volvo tog fram en reparationssats ,men inte alla bilar blev åtgärdade. Jag skulle först av allt kontrollera att kabelanslutningar till CEM är inte korroderade.

Lagret på ingående axeln I växell[…]

Vägmätare saknas

Aha, tack Spock, det förklarar det! Jag trodd[…]

240 startar inte

😀😀😀

Upptäckte vid hjulskiftet för ett tag […]