Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1583610
joel80 skrev: tor 11 jul 2024, 00:10
Derank skrev:Det är bara ett litet problem.......man kan inte leverera dessa ordrar, man har inget att leverera. Svårt att sälja något som inte finns.
Fast man ökar produktionen hela tiden. Så jo, man kan leverera, men än så länge inte i närheten av full kapacitet.

Så länge de fortsätter öka som de gör så tror jag på det. Man kommer komma upp i de mängder som behövs.
Ja det är ju långsikigt. De ska ju komma upp i 45 Gwh per år i produktionen och då kommer det ju ta ca 10 till 15 år att avverka en orderstock på 600 miljarder med dagens prisläge på battericeller

Det är ju också rätt grymt att ha en orderstock stor nog att ge jobbtrygghet i bortåt 15 år frammåt.
#1583685
Det är så mycket problem där uppe nu så det här kommer skita sig, min chef åkte upp inatt igen, nu är det "vissa" på vägg att lägga sig i om verksamheten verkligen ska fortsätta innan man vet orsaken till dödsfallen, och börjar de stänga ner då blir det stora problem, då kommer UE att dra därifrån för de har inte råd att stå stilla osv osv osv, det blir en kedjereaktion.

Northvolt själv pladdrar i nattmössan om deras såkallade säkerhet om du frågar mig, men allt kommer att visa sig så småningom....fortsättning följer
#1583688
Nortvolt behöver medieträning, man kan ju inte stå och säga i en intervju att man är nöjda och trygga med säkerhetsarbetet samtidigt som folk dör

Man får väl vara lite ödmjukt och säga att man utför kontinuerlig förbättring och jobbar på att förhindra att det upprepas i framtiden.
#1583693
Jag tycker Mats Q tål att upprepas, han har sagt det mer än en gång genom åren:

Mats Qviberg för att raderas.

Greenwashing är vår tids tulpanlökar.

Om man ska vara snäll ingår Northvoltfiaskot i ett större mönster och det handlar om misslyckade halvstatliga industrisatsningar. Politiker ska inte leka företagsledare och företagsledare ska inte leka politiker, skriver finansmannen Mats Qviberg.

Uppdaterad: 11 juli 2024, 06:12

Det är svårt att skapa företag och att våga. Om man betänker exempelvis bröderna Nobel, som på 1800-talet investerade i olja och dynamit, förstår man att risk kan löna sig. Men alla tider har också sina finansiella skandaler och de företag som agerar i gråzoner, vilka med hjälp av storslagna visioner får makthavarnas öron, uppmärksamhet och således kapital. Med modeord för dagen blir de intalade att detta är framtiden.

Trots att det ofta visar sig att det inte fanns substans och i slutänden blir investerare och vanliga människor betydligt fattigare. Det handlar alltid om att sälja in det man tror ska rädda morgondagen och de mest lättlurade tenderar att vara lokalpolitiker, som helst av allt vill skapa nya jobb. På 1600-talet var det tulpaner, på 1920-talet var det Ivar Kreuger och i början av 2000-talet var det de så kallade internetprofeterna. Alltid slutar det med kris, ruinerade investerare och fattigare skattebetalare.

I dag är det företag som Northvolt och H2 Green Steel som med vackra ord intalat etablissemanget att de ska leda den gröna omställningen norr om Dalälven. Men inte sedan Stålverk 80 på 1970-talet har glädjeorden haglat så starkt om en enskild industri som över batteritillverkarna och det ”miljövänliga stålet”. Det ska erövra världen och för att använda en klyscha ”sätta Norrland på kartan”. Först hyllades Northvolt i Skellefteå och sedan i Dalarna. Dåvarande näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson sparade inte på orden när Northvolt lovade att skapa 1.000 nya jobb i Borlänge efter att Kvarnsvedens bruk lades ned:

”Vi är på väg att bli en stormakt i batterier”.

Det är talande att han inte har sagt någonting när det nu efter flera år har visat sig att fabriken i Borlänge endast blev en vision på pappret.

När det gäller Northvolt har svenska skattebetalare i runda slängar stoppat in 88 miljarder och detta enkom för att en företagsledning varit duktig på att dupera politiker. Det är därför som förtroendevalda inte ska leka företag. Men det handlar inte om att idén om energivänliga batterier, alternativt miljövänligt stål, är fel per definition. Men hela kedjan med teknologi och infrastruktur finns inte än och man måste låta den utvecklas. En typisk parallell skulle vara Boo.com, som var en av IT-yrans mest utskällda idéer. I dag köper många kläder på internet, men när Boo.com åstadkom en av världens dyraste konkurser var uppkopplingarna helt enkelt för dåliga för att kunna köpa och titta på kläder i ett vanligt hem.

Att exempelvis Northvolt blev så pass uppblåst kanske skulle kunna kallas för naivitet eller rent av dumhet. Svenska politiker borde ha lärt sig av en rad misslyckanden när man ska leka industrialister. Tidigare kommunalrådet Jan Bohman (S) i Borlänge eller för den delen hans S-kollega Lennart Olsson i Sveg, som tyckte det var en bra idé att stödja en etanolfabrik där spillvärmen skulle användas för att odla bananer, borde rent ut sagt skämmas.

Precis som alla andra som sjungit Northvolts lov och numera knappt har tid att svara när journalister ringer och ställer så pass basala frågor som varför man har två revisionsberättelser, vilket bland annat tidningen Affärsvärlden har påpekat. Ett ytterligare exempel på Northvolts brister är att man verkar ha ignorerat sådana allvarliga arbetsplatsolyckor som att anställda förlorat armen på jobbet.

Om man ska vara snäll ingår Northvoltfiaskot i ett större mönster och det handlar om misslyckade halvstatliga industrisatsningar. Politiker ska inte leka företagsledare och företagsledare ska inte leka politiker. Men främst handlar det nog om naivitet. Att strössla sina handlingar med ord som ”hållbarhet” och vara ytterst varsam med ”lönsamhet”, visar att man inte är företagare utan snarare bidragsentreprenör. Detta gjorde Northvolt och H2 Green Steel. Ledningen insåg att detta var ett gyllene tillfälle att rida på visionen om den gröna omställningen, vilket än så länge endast är en hurtig slogan. Mönstret går igen i historien när det handlar om att makthavarna tror sig kunna skapa välstånd ur tomma intet.

Tyvärr är historien om Northvolt inte slut, men de har i alla fall öppet erkänt att de skyndat för fort när det gäller sina internationella expansionsplaner. Talande är dock att storkunder som BMW dragit bort sin order på 22 miljarder kronor. Vissa företag är nämligen beroende av lönsamhet och inte att hoppa på den senaste trenden inom vad som brukar kallas den kommenterande klassen. Problemet är dock att de största förlorarna inte är företagsledningen utan helt vanliga investerare eller dessa som valde att flytta till norr om Dalälven med löfte om ett stabilt arbete inom en växande industrisektor. Det gäller även de naiva politiker som trodde på fagra löften.

Kort sagt är detta skandaler som passar in i långa historier av misslyckanden. Tyvärr verkar det dock som att ingen kommer att dra lärdom av vad som har skett utan man kommer fortsätta att slösa pengar på industriprojekt som inte kommer att generera vinst. Men bidragsentreprenörer kommer att bli rikare och kommunalråd som inte vet hur man balanserar en budget kommer att bli gladare. Nationalekonomen Ingemar Ståhl brukade skoja om att de riksdagsmän som röstade för Stålverk 80 borde få sina pensioner indexerade efter stålverkets lönsamhet, och samma borde gälla den gröna omställningen.

Mats Qviberg, ordförande i investmentbolaget Öresund och i bilhandelsföretaget Bilia.

https://www.di.se/debatt/greenwashing-a ... lpanlokar/
#1583722
VolvoB20 skrev:Nortvolt behöver medieträning, man kan ju inte stå och säga i en intervju att man är nöjda och trygga med säkerhetsarbetet samtidigt som folk dör

Man får väl vara lite ödmjukt och säga att man utför kontinuerlig förbättring och jobbar på att förhindra att det upprepas i framtiden.
Det är ju svårt att förbättra något som man inte vet är undermåligt. Eftersom inget samband hittats, de tre inte arbetat på samma ställen eller med samma saker eller samtidigt vad jag vet så vad skall man förbättra ? Men trots det är jag övertygad att dom letar febrilt efter samband.

/Thomas
#1583772
Automobilwoche rapporterar att Volkswagen, som har bra insikt i hur Northvolt presterar via Scania, har tillsatt en arbetsgrupp som ska fundera ut var de ska få batterier från med tanke på situationen hos Northvolt. Scania säger att de tappat bort ett år i introduktionstakten av batteridrivna lastbilar på grund av uteblivna leveranser från Northvolt.

Första nio månaderna 2023 producerade Northvolt en halv procent av den tänkta maxproduktionen. Som om det inte vore illa nog var det sista av de tre kvartalen det sämsta.
Så när nu produktionstakten ökat under 2024 ska man ha i åtanke vilken nivå de startar från.
All vår början bliver svår, men att förlusten under 2023 var 31 miljoner kronor per såld batteripack kan man också fundera på...
#1583822
Qvibergs artikel är helt full av felaktigheter. Gå inte på allt ni hör!

Från DN idag

”Qviberg skriver: När det gäller Northvolt har svenska skattebetalare i runda slängar stoppat in 88 miljarder och detta enkom för att en företagsledning varit duktig på att dupera politiker.”

Att Northvolt har tilldelats 88 miljarder kronor av svenska skattepengar är helt enkelt inte korrekt. Däremot får vi ett kraftfullt stöd av den tyska och kanadensiska regeringen för Northvolts investeringar i fabriker i Tyskland och Kanada, för att jämna ut spelplanen som svar på den så kallade US Inflation Reduction Act (IRA).

Vad är den verkliga siffran för svenska offentliga bidrag då? 625 miljoner kronor.”
[…]

”De ”duperade politikerna” som utlovades massor av jobb då?

Den 18 oktober 2017 meddelade Northvolt att vi avsåg bygga en fabrik i Skellefteå som skulle skapa 2.000-2.500 direkta arbetstillfällen och en mindre fabrik i Västerås som skulle anställa 300-400 personer. I dag har Northvolt 3.500 anställda i Skellefteå, plus cirka 2.000 indirekt anställda via underleverantörer, och över 1.000 anställda i Västerås. Totalt har företaget snart 6.000 anställda och är därmed en av Sveriges större arbetsgivare.”

Mitt förtroende för Qviberg är 0 efter att hans bank gick i konkurs pga dåliga affärer och han lämnade både anställda och aktieägare i sticket. Hans bäst före datum är passerat.
#1583826
I en tråd om Northvolt i ett annat forum diskuteras möjligheterna till om det skulle kunna vara en del ryska sabotage mot Northvolt.

Innan man avfärdar det som rent trams så är det ju många uppgifter om att Ryssland har ägnat sig åt sabotage i västerländska företag. Putin försökte även nyligen mörda Rheinmetalls VD.

Visst vore det i Putins intresse om Northvolt misslyckade. Det skulle kunna innebära större beroende av import av batterier från kina och även att övergången från fossilt försenas.

Inte en helt orimlig tanke, eller?

Man misstänkte ju sabotage på Malmbanan här i våras också när det var flera urspårningar.

Med tanke på alla nyanställningar på Northvolt vore det säkert inte så svårt att få folk på insidan heller för Ryssland.
  • 1
  • 58
  • 59
  • 60
  • 61
  • 62
  • 95
Drivaxel xc90 sport.

Hej, har tidigare haft en v50 med sportchassi och […]

Använder Milenco Aero till XC40. Tror att de[…]

Som titeln lyder, Köpa v60 "VEA" mo[…]

Jag skulle inte råda någon att inte ko[…]