Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av VOLVOCOUPE
Min 780 -87 har en ac-kompressor som fungerar om den får direkt ström. Bilen har en ECC med en knapp som lyser grönt men kompressorn startar inte. Finns det något relä som styr tillslaget, eller kan man göra en enkel lösning med en tillfällig kabel, en vippströmbrytare som får ström över nyckeln. Finns det någon risk med en sån lösning.
Användarvisningsbild
av MartinS
I anslutning till torkfiltret lär det sitta en tryckvakt som styr till och frånslag. Utöver det så finns det troligen ett överhettningsskydd på kompressorn som kan bryta tillslaget av magnetventilen.

Är du säker på att du har rätt mängd kylmedia i systemet?
av VOLVOCOUPE
MartinS skrev:I anslutning till torkfiltret lär det sitta en tryckvakt som styr till och frånslag. Utöver det så finns det troligen ett överhettningsskydd på kompressorn som kan bryta tillslaget av magnetventilen.

Är du säker på att du har rätt mängd kylmedia i systemet?
Finns det något relä som styr tillslaget, eller är det bara knappen på reglaget?
Användarvisningsbild
av lennarte
Som sagts innan sitter det en tryckvakt på torkfiltret. Ta loss kontaktstycket och sätt en kabel mellan flatstiften. Starta motorn och sätt på full kyla. Går kompressorn då är gasen (eller tryckvakten) slut/trasig. Har du ECC kan du ta ut felkoder på modulen. Men, jag tror inte det sitter ECC på en -87-a. ECC kom inte förren 89 - 90 har jag för mig. ACC (äldre system) står för analog och ECC står för elektronisk styrning.
av bönan
Väldigt, väldigt vanligt fel att en lödning spricker i klimatpanelen där bakom AC-knappen. Då får man en kompressor som inte vill hoppa igång fast allt är ok, alternativt går det inte att stänga av kylan.

Det ska väl inte vara några större problem för den som kan löda. Ett enkelt sätt att se om detta är felet är att med motorn igång och AC:n på, smacka till instrumentbrädan lagom hårt ett par gånger över klimatpanelens högra sida. Om något händer då, ja då har du med all sannolikhet en sprucken lödning.

Har haft såhär på min 940 i över ett år nu och har hittills levt med det.
av VOLVOCOUPE
lennarte skrev: tor 27 jun 2024, 16:55 Som sagts innan sitter det en tryckvakt på torkfiltret. Ta loss kontaktstycket och sätt en kabel mellan flatstiften. Starta motorn och sätt på full kyla. Går kompressorn då är gasen (eller tryckvakten) slut/trasig. Har du ECC kan du ta ut felkoder på modulen. Men, jag tror inte det sitter ECC på en -87-a. ECC kom inte förren 89 - 90 har jag för mig. ACC (äldre system) står för analog och ECC står för elektronisk styrning.
Jag ska testa ditt tips på tryckvakten. Det sitter en ECC istället för ACC, den är eftermonterad lika som motorn B6304F med tillhörande växellåda. Så bilen är en blandning av 780 o 960.
Användarvisningsbild
av MartinS
Om inte bygling av kabeln till tryckvakten får magnetkopplingen att slå till skulle jag sikta in mig på värmeskyddet och själva magnetkopplingen. Du kan också säkerställa att du har spänning fram till tryckvakten så det inte är knas "innan" den. Det är ett extremt enkelt system där alla funktioner styr strömmens möjlighet att "komma vidare", det är inte en "databox" i bakgrunden som tar input från olika givare och slår på olika utgångar.
av VOLVOCOUPE
Eftersom det sitter en ECC, inte en ACC som i original så borde det finnas ett relä som knappen i ECC:n påverkar. Ledningen från säkringen går inte via den knappen, men jag kan inte se att det finns nåt relä. Kompressorn startar om den får direktström från en säkring över en extra brytare, men kan man köra kompressorn vid sidan om ECC:n?
Användarvisningsbild
av MartinS
Du kan mata kompressorns magnetkoppling manuellt, absolut. Men bara för att testa om den fungerar, det är viktigt att trycker styr av och tillslag, samt att överhettningsskyddet på kompressorn inte förbikopplas.

Vanligaste felen är för lite gas, shimsa[…]

Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]