Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Vi kör om möjligt 98. Alla stationer har ju inte 98, men hemma tankar vi alltid 98. Bilen drar mindre "tycker jag" sedan känns det humanare för motor och slangar med E5, då vi tankar så sällan. Vi klarar oss så pass bra med el de sträckor vi kör. Är i stort endast på semester och halkiga vinterdagar vi använder bensinmotor. Laddar hemma via ☀️.
Jag kör ej elbil/hybrid, utan en mkt välbevarad 940 Classic, men den går märkbart bättre och även snålare på 98. 😊

Sedan som någon skrev tidigare här, så bör ju även slangar mm trivas bättre med 98.

Så jag försöker köra på den oktanhalten om det alls är möjligt. Dock så är det ju inte så många mackar som finns att tanka på.
bem skrev: tis 16 nov 2021, 12:48 Jag kör E10 95-oktan i min V90 T6 Recharge 2022. Kör mest på el, det som går, men några tankar E10 har jag hunnit köra upp. En V90 T6 är ganska törstig men håller man sig vid 80-90 knyck är det rätt rimlig förbrukning. Smaskar man på med gaspedalen nästan hör man hur motorn klunkar i sig. Men rätt kul dra på ibland med de 340 hk bilen har till sitt förfogande i körläge ”Power” (både bensinmotorn och elmotorn inkopplad).
/Bo
Rekommendera inte Volvo 98 Oktan för bäst prestanda och lägsta förbrukning de rekommenderar väl också 98 Oktan eller högre om det över 38 grader varmt ute . Det kan kanske vara intressant och jämföra vad de rekommenderar för britterna och vad de rekommenderar för svenskar tex syrehalt
Det kan du vara skillnad på att blanda in etanol själv eller låta bensinbolaget göra det . Bensinbolaget måste vi följa vissa standarder i detta land som till exempel angående syre och oktan . enligt produktbladet på Shell så är det genomsnitt 2,1 % syre i 95 oktan och 2.7 syre i 98 Oktan . E85 ska väl ligga på omkring 30 % Syre och vara på 104 oktan
Sen kan du också skapa 97 -98 Oktan genom att kanske blanda in 20 % E85 i 95 oktan . Fast då var du kanske också kontrollera att bilen kan hantera den etanol mängden och kanske även programmera bilen för den soppan som den högre syrehalten . Den kommer definitivt vara högre än 3,7 %

Laal bakgrund belysningar ska dimma ner in DIM/LS[…]

B230F går fett

Tack så mycket men jag fick ju inte nå[…]

Bakvagn V70 AWD _97

Sprängskiss: https://www.volvopartswebstore.c[…]

Mätarhus

Löda om instrument huset