Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

Jag har en V70 d3 från 2011 som gått bra och nyligen blivit servad, nya Michelin däck och bytt slang mellan intercooler och turbo hos mekaniker i Sverige då den spruckit och bilen gått i limpmode - när bilen var packad och klar.
Allt detta gjordes senaste månaden och slangen till turbo byttes 2 dagar innan vi åkte på vår semester.

100km in så låter bilen som en rymdfarkost över 30kmh - http://sndup.net/vk6w3
Nu är vi 2700km in och oroar mig för att vi kanske inte kan vända hem igen. Letar efter mekaniker i Baskien som kan titta på det kommande dagarna men uppskattar lite vägledning och tips på vad man tror det skulle kunna vara.

Stort tack,
Svårt att säga, men det kan låta som hjullager.
Sväng vänster/höger och lyssna om ljudet ändrar sig.
Om ljudet blir värre vid vänstersväng så är det högre hjullager framme, och vid högersväng tystnar ljudet något.
Kör upp i fart och trampa in kopplingen. Försvinner inte ljudet så är det i alla fall inte motorn som är orsaken.
Om det är ett hjullager så behöver det inte vara kännbart glapp, heller ingen värmeutväckling och inget oljud när man lyfter bilen och snurrar på hjulet.
Låter lite som på min V70 och efter att jag blev varse oljudet har jag åkt ungerfär 200 mil utan att bilen har blivit okörbar så man kan åka runt ett bra tag.
Låter absolut som ett hjullager.
Både fram och bak är lite bökiga att byta själv, men det kan hålla i 20 mil, eller 2000 mil innan hjulet släpper och rullar ut i skogen.
Bromsbelägg

Skulle också köpa ate, erkänt bra.

Motorbyte Volvo 240

Underdelen på en kontorsstol fungerar bra so[…]

Vad intervallen är vet jag inte men som Erik […]

Sitter fjädrarna rätt. Hade samma prob[…]