Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Halloj!

Har en v70 från -08 som strular. Den har sen vi köpte den gått ryckigt. De första åren i vår ägo (köpt 2015) var det knappt märkbart och väldigt sällan det hände. Det senaste året har det varit extremt. Den liksom hackar sig fram, trots jämn gas. Och drar i de stunderna sjukt mycket bränsle. Står den på tomgång kan den tappa varv och nästan dö. Hjälper knappt att försöka gasa då. Det är inte varje körtillfälle den beter sig såhär utan den kan understundom gå rätt normalt. För att sen balla ur enligt ovanstående. Det spelar heller ingen roll om bilen är varmkörd eller ej. Vi har upprepade gånger haft den på verkstad för det här men ingen hittar något och de verkar inte veta var de ska leta. Motorlampan har lyst mest jämt och felkod har då varit lambdasond. När vi bytt den har det blivit bättre, men bara en period. Sen har vi varit tillbaka till ursprungsläget igen.

Det senaste året har vi bytt 3st lambdasonder, 2st fram och 1st bak. Misstänker att felkoden (motorlampan började lysa igen igår) kommer säga lambda igen men det måste ju vara något annat som är fel som gör att lambdan pajar hela tiden? Känns ju inte så troligt att jag köpt en defekt lambda upprepade gånger. Verkstaden var inne på att de ibland kan gå ryckigt om man växlar mellan att köra på bensin och E85 men vi har alltid kört på enbart bensin så det kan ju inte vara det.

Tidigare hade vi också problem med att bilen plötsligt dog i typ 1-2sek när man växlade till eller från 5:an. Då var det nått kablage som hamnade i kläm men som verkstaden åtgärdade genom att dra dem åt sidan på något vänster. Tänker att det inte har med det här att göra men kanske kan vara bra att veta ändå. Jag har också noterat att kylarvätskan minskar. Fyllde på i höstas och sist jag kikade under våren nån gång var nivån avsevärt lägre.

Nån som har någon idé om var jag ska börja?

Modell: v70 2.0 flexifuel manuell 145hk 2008
Motor: Bensin/E85 2.0 I4
Motorkod: b4204 S4

Svarar på min egen fråga https://www.j[…]

230fk går snålt

Japp stämmer jag köpt för 3" l[…]

Ja, det löste sig med att byta bränsletr[…]

Startade den första gången sen maj, fly[…]