Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av EmSa1010
Jag letar efter en Volvo V70/XC70 eftersom jag behöver en pålitlig och säker bil med generöst bagageutrymme. Jag planerar att använda bilen för både stadskörning och längre resor. Vilken motortyp anser ni vara den mest tillförlitliga och minst benägen att drabbas av problem?

Jag har inga specifika krav på motorns kraft och är öppen för både bensin- och dieselalternativ. Vilka erfarenheter har ni med olika motorer i dessa modeller, och är det några särskilda årgångar jag bör sikta på eller undvika?

Tack på förhand för era råd och rekommendationer!
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag köpte nyligen en XC70 -14 och efter mycket läsande konstaterade jag att man ska undvika VEA-motorn (balansaxelhaverier och/eller rasade toppar pga sotavlagringar). VEA slipper man dock om man köper en awd bil.

Jag konstaerade också att det verkar vara hyfsat vanligt med ras på bensinmotorn, 2.0/2.5FT. Massor med bilar på blocket med topplocksras när jag spanade..(?). Så då har man de femcylindriga dieslarna kvar. Dom drabbas ju också av problem men verkar vara de som har minst bekymmer, så länge man ser till så multiremmen inte går av. Ju senare desto mindre törstig, det gjordes väl 2 eller 3 uppdateringar på dessa motorer. Jag hade satsat på en 2.4L, kanske drar lite mer men man behöver inte hetsa lika mycket som en 2.0, så mindre risk för bekymmer i teorin. Det är mitt take på det, men det är baserat på den andrahandsinformation jag samlat på mig. Det finns säkert rävar här inne som har mycket bättre koll
Användarvisningsbild
av johnnype
Jag skulle säga att bilarna i denna tråd är för gamla och alla som svarar är för färgade av sitt eget ägande för att ge ett objektivt svar. Min personliga teorin är att det handlar mer om bilens underhåll nu än något annat.

Själv är jag inne på 4e året problemfritt ägande av en 2012 v70 2.5T taxi bensinare/gas som nu gått 57 tusen mil! Inga problem att ta den på 80 mils resor tur och retur.
Användarvisningsbild
av MartinS
En diesel-femma eller T6'a (undvik först årsmodellerna av T6 306hk, 2011-212) är ett någorlunda säkert kort enligt mig, naturligtvis en underhållen sådan.

Om du vill ha en AWD är upp till och med 2012 att föredra (Haldex 4), hoppa över 2013, osäkert om de barnsjukdomar för Haldex 5 som kom då är åtgärdade på ditt exemplar.
230fk går snålt

Skulle tro det är 984 box jag har Ok, jag t[…]

Går ryckigt vid jämn lite gas

Hej! Har en Volvo V70 2009 med D4204T som har g&ar[…]

Nope, tar man BE nu så är högst[…]

Kolla på insidan av fälgen om där […]