- sön 07 jul 2024, 17:42
#1583232
Jag har en V70 2013/2014 med D5204T3 motorn med lite drygt 26.000 mil på mätaren. Kamremmen byttes hos Volvo vid 18.000 mil och jag antar att multirem + ac rem bytts i samband med detta. Därför har jag tänkt att åter byta dessa nu när den börjar närma sig 27.000 mil. Jag har i samband med detta läst diverse trådar här och på andra ställen om många som drabbats av kamremshaveri p.g.a. multirem / ac rem som plötsligt gått av.
Som jag förstått bör jag utöver remmarna även byta spännaren till multirem, generatorns frihjulslager (är denna svår att byta), AC:ns frihjulslager (samma här, svår att byta?). Behöver man även specialverktyg för att byta ac remmen?
Om någon gjort "samma resa" och har beställningsnummer på vilka delar som gick / vad som är värt att tänka på så vore det toppen. Även om det finns någon i Knivsta / Uppsala området som ska göra samma service på sin bil; alltid roligare att slå sig ihop.
Sen vore det intressant att få lite input på hur vanligt det är att kamremmen ryker i samband med haveri av multirem / ac-rem. Är det typ 50% eller 5% risk..
Någon som känner till något förstärkt skydd till kamremmen på dessa? Jag hittade till äldre motorer..
Som jag förstått bör jag utöver remmarna även byta spännaren till multirem, generatorns frihjulslager (är denna svår att byta), AC:ns frihjulslager (samma här, svår att byta?). Behöver man även specialverktyg för att byta ac remmen?
Om någon gjort "samma resa" och har beställningsnummer på vilka delar som gick / vad som är värt att tänka på så vore det toppen. Även om det finns någon i Knivsta / Uppsala området som ska göra samma service på sin bil; alltid roligare att slå sig ihop.
Sen vore det intressant att få lite input på hur vanligt det är att kamremmen ryker i samband med haveri av multirem / ac-rem. Är det typ 50% eller 5% risk..
Någon som känner till något förstärkt skydd till kamremmen på dessa? Jag hittade till äldre motorer..