Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Kromad
Hej.

Har felsökt en nyköpt V70 D5 AWD- 11 pga vibrationer i landsvägsfart under låglast. Fann till slut en grej som tog bort vibrationerna och det var att rycka säkringen till Haldex.

Ska serva haldexen inom kort men frågan är om man skulle ha inköpt en ny haldexpump när man ändå river ner allt?

För jag antar det är den som är boven till vibrationerna när de försvinner om man rycker säkringen till AWD?
av PiskadMekaniker
Byt olja och filter och se om det blir bra. Du har Haldex gen 4, filtret sitter snett ovanför medbringaren ovanför tryckackumulatorn, ta väck medbringare så får du enkelt löst pump motorn då den sitter mkt nära, ta väck styrenhet så blir det gott om plats. Haldex brukar ha 3 till 6 tusen mil intervall på service, Volvo säger...ingen serviceintervall. Hmmm..
av Kromad
Yes jag var igår och köpte haldexolja och filter på Volvo så ska ta tag i det fortast möjligt.

Ja jag lyfte upp den och rekade lite. Såg småintressant ut att få ut pumpen. Är det ner med hela mellanaxeln som gäller eller räcker det med att ta lös mellanaxel och medbringaren framtill och släppa på stödlagret för att få tillräckligt med plats?
av PiskadMekaniker
Skruva loss skruvarna till medbringaren på bakaxeln, (drivknuten på kardan) lossa stödlager hållaren och värme plåtarna som är i vägen (om det behövs), häng ner avgasrör om det är i vägen , på baksidan medbringaren finns extra hål för att trycka ut drivknuten då dom brukar rosta fast. Använd lämpligt verktyg.

När du fått loss knuten , ta ett brytjärn och bryt bort den från medbringaren. Passa drivknutens baksida, ett täcklock av plåt tar skada eller lossnar.

Sedan bort med muttern till medbringare, den kan också sitta fast, jag använder en svänghjulsavdragare till mopeder typ. Sedan är det basic, bort med pumpmotor, gör rent sil, bort med locket till filter och gör hål i det gamla filtrets baksida och vänd bort det. Gör rent och återmontera allt. Fyll olja tills det rinner ut. Kör lite så pumpen aktiveras och fyll olja igen. Har för mig att Enligt vida ska nivån ligga lite under "fullt" men har på våra bilar gjort så här.
Byta a/c-kompressor själv?

Om jag tänker rätt är det 2-liters […]

Släpper magnetkopplingen på kompressorn[…]

Kablarna från de gamla kontakterna satt bra.[…]

En manuell växellåda bör inte kunn[…]