Bilvård, lackering, däck, fälgar, styling och väghållning diskuterar vi här…

Moderator: Moderatorer

av Rödsorken
Tar gärna råd och tips från andra. Hur skulle du göra i mitt läge?
Gäller en 30 år gammal, solid, röd lack som blivit (fläckvis) mycket hårt polerad. Och då menar jag maskinpolering med slipande medel. Förr sa man rubbing. Det finns bleka områden på taket på vagnen som visar att man helt enkelt har gått igenom till underlagsskiktet. Men den ser bra ut - en farbror undrade faktiskt ifall jag hade lackat om bilen! Den var nytvättad vid tillfället. Den är ofta nytvättad.
Just röda lacker är kända för sin ömtålighet och min står ute rakt i solen en stor del av året. Finns det avancerade lackförseglingar eller något som faktiskt kan bevara lacken från den fula oxideringen? Foliera eller gummifärg (sprejplast) har jag funderat på, men kulören blir ändrad. Eller transparent folie (vinyl, wrap) är det något som kan fungera? En annorlunda och inte särskilt svår sak kunde vara att låna en spruta och lägga på ett redigt lager 2k klarlack. Knasigt? Ganska enkel maskering vid en sådan åtgärd. En bra klarlack borde förlänga livet på min lack, men ifall den börjar flagna blir det inte så kul. Dyrt? Ja, material för ett par tusen, men det är jag beredd på.
Det finns andra vägar: Jag är inte helt främmande för att låta lacka om bilen i originalfärg i en framtid, dvs att stå ut med att den sjangserar lite just nu. Eller kan ett kapell möjligen lösa en del av mina problem (slipper även inläckage, fågelskit och barr).
Röda bilar böra vara blanka, precis som svarta måste vara tvättade!
Användarvisningsbild
av Derank
jag skulle dragit ett kapell över bara, det räcker länge. Det är UV strålningen som bleker materialet och framförallt blått och rött absorberar strålningen bättre.
Användarvisningsbild
av sewen
Tänk bara på att ett kapell också sliter på lacken när vinden drar i det. Kanske tom mer än vad solen gör.
Jag hade kollat upp kostnad för att lämna in på genomskinlig foliering på tak och huv typ.
Användarvisningsbild
av Derank
har svårt att tänka mig att kapell nöter bort laken de närmate 1000åren. insidan på ett kapell är i bomull
av Rödsorken
Håller verkligen med er. Det lutar åt att jag provar en klar, eller möjligen röd, till taket. Och försöker själv. Kunde vara kul att prova. Blir det bra fortsätter jag med huven och t o m lite till. Men ett kapell skaffar jag imorgon, nu är jag trött på funderandet. Tanken på klarlack stupar nog på att den inte kommer att fästa utan en hel del slipjobb med finfinpapper. Dvs att det blir ett enormt stort merarbete.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Derank skrev:har svårt att tänka mig att kapell nöter bort laken de närmate 1000åren. insidan på ett kapell är i bomull
Nöter bort? Nej. Gör massa små fina report i lacken? Absolut. Händer det även om man använder bilen och/eller oskyddad? Garanterat.
Men frågan var ju hur man skyddar den... Så det rätta svaret är rätt enkelt , och tråkigt - parkera i ett fint garage ;-) Då slipper man dessutom otyget med att fukt samlas och ligger och "gottar sig", vilket är ett större problem än lite sliten lack...

Foliering vetefasen om jag skulle välja dock... Det håller inte i all evighet, faktiskt rätt kort tid... Och när man sen behöver bort med den så är risken extremt stor att lacken följer med... Även om bilen ser fin ut så är lacken 31 år gammal och sliten. Plus att den var ju inte direkt bra från första början heller... 80/90-tals röda är ett otyg...

Näe ärligt talat, jag hade faktiskt låtit den vara som den här, polera den så gott det går och när den blir så sliten att polering inte går längre - omlackering.
av Rödsorken
Jisses! Finns det så jädra dåliga erfarenheter med folie, då lägger jag ner den tanken. Frågan om garage växer till något bara värre och värre. Utan garage (hus) kan man inte bevara en gammal bil. Bara att acceptera. Filateli är en trevlig hobby...
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Rödsorken skrev:Utan garage (hus) kan man inte bevara en gammal bil
Ptjae, kan och kan... Kräver ju bara lite mer översyn än med garage :-)
945an har stått orörd på gården i 3 år, den ser varken bättre eller sämre ut än när jag parkerade den där. Bromsarna satt givetvis där dom satt, men det gick få loss dom också till slut :-D

Har du provat googla på Volvo 9140432? Verk[…]

230fk går snålt

Ja jag hade den tanken med så ska testa dett[…]

Påställning/besiktningsfråga.

som @Lövet skrev. vem som helst kan besikta. […]