Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av daekol
VolvoB20 skrev: ons 03 jul 2024, 19:35
daekol skrev: ons 03 jul 2024, 11:02 Värdena var under fullgas. Lätt gas så laddar den över 2 bar men full gas så känns det som att nåt stryper, det känns verkligen som att turbon halvt lägger av.

2 bar... läser du 3 bar i Vida då ? Så högt kommer man bara om bilen är trimmad.
Du ser ju värdena från vida i min bild. Bara det att vida visa kpa istället för bar.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
daekol skrev: ons 03 jul 2024, 23:40
VolvoB20 skrev: ons 03 jul 2024, 19:35
daekol skrev: ons 03 jul 2024, 11:02 Värdena var under fullgas. Lätt gas så laddar den över 2 bar men full gas så känns det som att nåt stryper, det känns verkligen som att turbon halvt lägger av.

2 bar... läser du 3 bar i Vida då ? Så högt kommer man bara om bilen är trimmad.
Du ser ju värdena från vida i min bild. Bara det att vida visa kpa istället för bar.
Ok. Men i videon toppar den ju på 190 kpa, det är bara 0.9 bar laddtryck och det är på tok för lågt.
av daekol
VolvoB20 skrev: tor 04 jul 2024, 04:31
Ok. Men i videon toppar den ju på 190 kpa, det är bara 0.9 bar laddtryck och det är på tok för lågt.
Det är ju det jag sagt hela tiden att det är dåligt laddtryck. Men som sagt så gasar jag försiktigt så laddar den bra, när gaspedalen kommit tillräckligt långt ner är det som en ON/OFF knapp till turbon för då sjunker laddtrycket och det diffar 1 bar mellan bör och ärvärdet.

Får hoppas att det hjälper att byta laddtrycksgivaren.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
Det gjorde det på min, så håller tummarna för dig
av daekol
Felet är löst!!!!!! :-D :-D :-D

Häromdagen bytte jag magnetventilen och drog ut på en testkörning utan VIDA. Upplevde att bilen gick bra till en början men kort efter hördes ett susande ljud (luftläckage) och motorlampa samt limp mode. Pga ösregn ställde jag bilen och passade på att gå igenom slangarna idag när det var uppehåll.

Insåg då att när jag bytte min IC så hade slangen till det undre tryckröret vridit sig och låg emot löphjulet som driver AC-pumpen. :x

Hade som tur var en sån slang liggandes så bytte den och kopplade upp VIDA och gasade lite. Ni får se själva här:

Jag skrek inombords av glädje! :-D

Det var denna jag bytte som löste problemet:
IMG_0082.png
IMG_0082.png (821.22 KiB) Visad 214 gånger
av daekol
VolvoB20 skrev: mån 08 jul 2024, 07:38 Suveränt---- Var sitter den ?
IMG_0086.jpeg
IMG_0086.jpeg (309.38 KiB) Visad 192 gånger
Bak mot torpedväggen. Till höger i bild sitter en vakumventil så om armen till wastegate inte rör sig så är det med största sannolikhet vakumventilen som felar. :-)
daekol skrev:Fått för mig att det bara är en tempgivare på insugsluften?
Givaren som har nummer 15 på den bilden är både och. TMAP står för Temperature and Manifold Air Pressure. Två olika signaler ut från samma givare.
Den har jag bytt på min XC70 också, fast där var symptomen inte likadana som i den här tråden. Botmedlet var ju heller inte likadant i den här tråden.

Har sett varianter när man placear celler oc[…]

Trasig Renault Scenic

Ventiltätningar och ventiler på plats. […]

Hejsan. Jag har nog samma problem. Får sign[…]

Hej! Kul att det gick bra. Hur var det med kabla[…]