Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Får väll kolla på lite huvudcylindrar och hitta en som kan passa min bil. När jag var på bilia så tog de upp en sprängskiss på motorn så fick jag markera dom delar jag ville ha, inga artikel nummer eller något sådant bara markera de saker jag ville ha. Kanske lättare när de bara behöver tänka på motor beteckningen?

Finns inte många meck gubbar kvar som vet hur man skruvar med gamla bilar längre om man inte vet någon speciell. Med saaben så är det extra svårt och där räddade forumet(saabturboclub) mig från att fastna genom att beskriva hur man byggde vissa special verktyg för att tex kunna byta koppling som man gör ovanifrån på den konstigt nog. Eller när jag fick kapa 2 bärande balkar för att kunna byta ut lite rostiga delar till länkarmsinfästningarna fram. Kändes sådär när man blev rådd att sätta en domkraft under motorn så den inte trillade ned på en när man låg där och sågade.
Det är på forum som detta den riktiga kunskapen finns och när man lär sig kan man sedan vara med att hjälpa andra.

Min bil har ABS, inte orkat fixa det men trots det går den igenom besiktning när man bara plockat lampan(ja besiktningen är ett skämt idag). men det är väll lika bra att fixa det med när jag ändå är där och bökar.
O jag som hade tänkt att köra lite mer volvo i sommar eftersom det var saaben hela förra sommaren, tji fick jag.

Behöver ni mer bilder för att hjälpa mig hitta rätt så säg till eller har andra tips.
volvo740sugmotor skrev: Min bil har ABS, inte orkat fixa det men trots det går den igenom besiktning när man bara plockat lampan(ja besiktningen är ett skämt idag). men det är väll lika bra att fixa det med när jag ändå är där och bökar.

Tänk bara på att bilar med ABS inte har bromskraft begränsare till bakhjulen. Bakänden kan komma fort....
Jaha är det bara fram hjulen? Hade hört att det var en som sitter i diffhusetbak som extraknäcker som hastighetsmätare och 2 fram. Jaha där ser man eller finns det kanske olika typer av ABS?
Alla utan ABS har en bromskraft begränsare så du inte kan låsa bakhjulen vid kraftig inbromsning och orsaka sladd. Därför godkänner inte Bilprovningen bilar utan fungerande ABS, då det leder till att bakhjulen låser sig före framhjulen vid hård inbromsning. Dom har gjort fel. Bilar med ABS behöver ingen bromskraft begränsare, dom har sensorer som känner när hjulen börjar låsa sig och pedalen börjat "pulsera". Givaren i bakaxeln (som du skrev) "genererar" pulser som både hastighets mätaren och ABS använder.
Vad gör abs med pulserna från bakaxel givaren, kollar om hjulen bak är låsta kanske?

Vad för bromssystem sitter på min och hur vet jag vilket jag har? Volvo körde väll girling eller bendix? Kikat på lite olika huvudcylindrar och det verkar rätt enkelt att hitta rätt. men rep satserna heter lite olika tex: ATE 19/23,8, 15,9/22,2mm, 16,8/23,8. Hur vet man vilken som passar?

Meckat en del saab och där är reservdelutbudet SKIT rent ut sagt. Med volvon verkar det drälla av girling och bendix original saker. På saaben var det så svårt att hitta OK som fungerade att det enda rätta var att renovera de gamla helt och hållet.
Det kommer jag givetvis pröva med volvon men på saaben var man rädd att paja något när man tex svetsade muttrar på de avdragna bromsnipplarna för att pajade man oket låg man illa till. Med volvon finns det lyckligtvis nya original saker att tillgå om något skulle skita sig.
volvo740sugmotor skrev:Vad gör abs med pulserna från bakaxel givaren, kollar om hjulen bak är låsta kanske?
Pulsena från bakaxeln går till en kopplingsbox där hastighetsmätaren, ABS, m.m hämtar den. ABS enheten jämför hela tiden signalen från alla 3 givarna och skiljer det på pulserna så pumpar modulatorn tillbaka bromsvätska från det hjul/hjulpar som rullar långsammast.
Det ärgar gärna sönder i kopplingsstycket på bakaxeln. Där är 2 kablar, en grön/vit och en brun (signal jord). Båda måste vara hela för att ABS ska fungera men den grön/vita räcker för att hastighetsmätaren ska fungera. Så var det på min 745-a, den bruna hade ärgat av.
Tack för infon om ABSen. På min är båda givarna fram helt rökta men det betyder ju inte att den på bakaxeln är helt frisk.

Tänkt köpa alla saker jag behöver nu och sedan ställa in den i garaget i slutet av sommaren när jag vet att båda vinterbilarna är OK och att saaben har fått sin rejäla dos av linolja som hindrar rosten när den står i sitt tält. Hela bromssystemet behövs ses över så det är lika bra att fixa till det ordentligt i vinter, som du säger i lugn och ro när det finns tid. Att stressa är aldrig bra. Det är en sak jag älskar med garaget, känner jag mig irriterad eller något inte fungerar så kan jag bara släppa det så är det kvar precis som det är när jag känner för att testa igen. Blev lite sådant när saabens balkar var av sågade och låg på marken och motorn stöttades upp av en domkraft.
Så hur vet jag vilken av rep satserna som passar min bil? Finns det något nummer eller så jag kan kika på bromscylindern? Misstänker att jag har girling system om jag skulle behöva köpa tex ett nytt OK?
Oken är nog inget problem så länge nipplarna inte blir för bökiga att få ut, räknar med att dom går av.
Såhär såg saabens bromsar ut :-/
20230110_130352.jpg
20230110_130352.jpg (2.47 MiB) Visad 1015 gånger
Hur luftar man denna?
P_20240708_155809.jpg
P_20240708_155809.jpg (2.32 MiB) Visad 1015 gånger
Verkar vara 2 rör som går från cylindern men vid en snabb blick hittar jag inte något nummer som avgör vad för repsats som passar?
P_20240708_155821.jpg
P_20240708_155821.jpg (2.84 MiB) Visad 1015 gånger
Det är väl dock inte fullt så dramatiskt som lennarte vill få det till.
Bilar med ABS har ingen extern bromskraftfördelare, nej, den är integrerad med hydraulenheten. Den fungerar "som vanligt" oavsett om ABS'en fungerar eller inte.

Det är alltså inte värre att köra med "trasig ABS" än med en bil helt utan ABS. Iaf inte på dessa antika, primitiva, system.
Lucif3r skrev:Det är väl dock inte fullt så dramatiskt som lennarte vill få det till.
Bilar med ABS har ingen extern bromskraftfördelare, nej, den är integrerad med hydraulenheten. Den fungerar "som vanligt" oavsett om ABS'en fungerar eller inte.

Det är alltså inte värre att köra med "trasig ABS" än med en bil helt utan ABS. Iaf inte på dessa antika, primitiva, system.
När min ABS inte fungerade låste det bakhjulen på asfalt om jag "tryckte till" ordentligt. Nu var det bara en test, så jag kunde släppa pedalen direkt. Men visst "kom" bakänden direkt, men de "rätade upp sig" så fort jag släppte på bromsen. När jag gör samma med fungerande ABS så skriker det lite från bakdäcken, men bakänden håller "lnjen". Att det "skriker" är väl förmodligen för där är en gemensam givare. Med 4 givare gör det inte så, i alla fall inte på frugans förra bil (VW Passat 1.8T, - 04) som vi hade i 16 år och som jag plockade isär och smorde upp varje år.
Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]