Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

79:orna har de kvadratiska strålkastarna, inte sant? Förlora inte hoppet! Jag har sett ett par bra begagnade på Tradera. Bilden du visar ser ut som de senare, alltså rektangulära. En nödlösning är att montera tidigare runda (vanliga Volvo 7" till 140/240) medan du letar. Klart att det kan bli bökigt, eftersom det behövs lite mer än bara insatsen.
Du halkar in på ett problem för ägare av gammelbilar: Vi kanske inte kör i vintermörker men besiktningen/trafikpolisen kan ha synpunkter. Glasen kan ofta limmas och tejpas nöjaktigt men det finns, mig veterligen, ingen metod att renovera rostiga reflektorer. Boschnumret på dina insatser (etikett på reflektorn) är kanske sista chansen att göra någon specialbeställning. Gjorde något liknande på en ball mc-lykta (H4). TBosch kunde faktiskt få fram en ny reflektor till den. Tror att de sa att tyska mc-poliser hade sådana som extraljus på störtbågen. Dock kunde Hella inte ordna det för min 50-talsmonark. Saker går ur tiden.
Det är bara DL som har dom kvadratiska, det gäller både 79 och 80, och det är inte Bosch på dom rektangulära, det är Cibie. Då dom är modellspecifik så satt dom endast på 240/260, inget annat märke
140 insatser har aldrig suttit på 240, dom som sitter på tidiga 240 är 180mm (som 164). Och dom insatserna finns tyvärr bara begagnat också. Det innebär också att man måste ha hela fästkonsollen till dom samt grillen, men är lättare att hitta än dom rektangulära insatserna. Eller så skaffar man usafront :)
Rödsorken skrev:79:orna har de kvadratiska strålkastarna, inte sant? Förlora inte hoppet! Jag har sett ett par bra begagnade på Tradera. Bilden du visar ser ut som de senare, alltså rektangulära. En nödlösning är att montera tidigare runda (vanliga Volvo 7" till 140/240) medan du letar. Klart att det kan bli bökigt, eftersom det behövs lite mer än bara insatsen.
Du halkar in på ett problem för ägare av gammelbilar: Vi kanske inte kör i vintermörker men besiktningen/trafikpolisen kan ha synpunkter. Glasen kan ofta limmas och tejpas nöjaktigt men det finns, mig veterligen, ingen metod att renovera rostiga reflektorer. Boschnumret på dina insatser (etikett på reflektorn) är kanske sista chansen att göra någon specialbeställning. Gjorde något liknande på en ball mc-lykta (H4). TBosch kunde faktiskt få fram en ny reflektor till den. Tror att de sa att tyska mc-poliser hade sådana som extraljus på störtbågen. Dock kunde Hella inte ordna det för min 50-talsmonark. Saker går ur tiden.
Moparboy440 skrev:Finns inte strålkastare att få tag på till dessa årsmodeller? Reflektorn på min passagerarsida är dålig, jag har köpt två begagnade strålkastare men dom var ännu sämre än min. Har inte lyckats nya eller N.O.S. nånstans.
Volvo nummer 1258203
Har tyvärr inte funnits nya på många år, så det är begagnat som gäller, och då dom bara satt 79-80 (och 260 upp till 80, men dom hade speciella insatser med separat insats i insatsen för helljus 75-78) så är det inte så jättelätt att hitta i ok skick
Vad ni säger att en 79-80 års 240 DL kommer att bli en utrotningshotad art. "Cibie-kvadrater" finns inte! USA-front kan ju funka, men hellre skulle jag försöka få till något med runda 180 mm, som Amarace säger . Då kommer 79:an att se ut som en 78 - eller före 81 s a s. Du får ha kvadratiska glasen lösa utanpå för fototillfällen. :)
VP Autoparts har dock denna ifall det är någon hjälp för TS: https://vp-autoparts.se/sv/artiklar/str ... sk-va.html
PS. Har inte varselljus mördat många reflektorer i huvudstrålkastare? Fukten drivs inte ut när det inte är tänt. På min 93:a - som iofs har haft automatiskt halvljus - är reflektorerna snart på gränsen. Glasen lite fula. Troligen köper jag ett par kompletta enheter (CVR e d), vilket är en nätt investering på 3000+. VParts har rea just nu och tar 900kr/st, men inte OE-kvalitet och det står väl inte "VOLVO Cibie" nere i hörnet på glasen. :-D
Vajert! Grand Lux. En sådan REKTANGULÄR reflektor i nyskick till äldre 240 finns till salu just nu på Trader (senast igår iaf).
Sitter de där med tre skruv i plåten som på se senare efter -86? Man kan inte låta bli att undra ifall det skulle gå att "modernisera". Lykttorkarna sitter lågt monterade efter fejslifften och stoppen i nederkant, men frågan är måtten på hela härligheten. Mina har plastfästen i huset för infästning av kromlister och sådant, men det går ju att ta bort. Bara en tanke. Lycka till!
Här är mitt vänstra reservglas (fick stenskott nyligen). Måtten är yttermåtten på flänsen, dvs det som ska få plats i fattningen i reflektorn. Den själva ljusöppningen är väl 5 mm mindre på alla håll.
IMG_0776.jpg
IMG_0776.jpg (79.77 KiB) Visad 2041 gånger

Tack för svar!! Skönt att veta att det […]

Hård Bromspedal

Problemet löstes genom att rensa hålet […]

Jo priset har stigit varje år, men är s[…]

Mjukvarustrul XC60 2026

Tack. Tro mig, jag har gått igenom instä[…]