Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
kruger10 skrev:Bilen lämnades in på Volvo verkstad men dom hittade inget fel och inga felkoder.
Jag kunde inte låta bli . . . . . .
Det var nog så här det var: -Bilen lämnades in på Volvo verkstad, men dom hittade 1) inga felkoder, och 2) heller inget fel.
Så har det blivit tyvärr.
av kruger10
Hej igen
En uppdatering av läget och fler frågor Lådan byttes ut mot den begagnade lådan jag skrev om i början av de här inlägget. Problemen kvarstår tyvärr dock inte lika katastrofalt som innan då bilen fick motorstopp och strulade ffa under acceleration. Nu har problemet varit endast ett tillfälle under en acceleration från 0-50 en fördröjning och ett kraftgt idunkande av växeln. Har även märkt vid crusing 120km/h ett antal tillfällen då de kändes som att den försökte lägga ur växeln som hastigast.
Jag har frågat på volvoverkstan om dom har någon annan möjlig förklaring till problemen än just automatlådan. men det trodde dom inte. Jag tycker de känns ganska osannolik att den nyinsatta begagnade lådan ska ha samma fel. Jag drar mig därför för att byta den igen. Jag antar heller att dessa typer av problem inte beror på "inlärning" av nya lådan.
Vad säger ni i forumet? Känner ni till andra orsaker än automatlådan till detta beteende ?Tacksam för svar!
av VolvovänS80
Det enda jag kan säga hjälper inte dig men det kan hjälpa andra att göra klokare val inför framtida köp. Jag väljer alltid bort automater, köper enbart helt manuellt växlade bilar.
Nu med övergången till elbilar kommer de dock dessvärre tvinga även mig att köra dessa automat.
Användarvisningsbild
av apersson850
Elbilar har oftast ingen växellåda alls, så du får det bästa av två världar i så fall.
Vi har köpt tre automatväxlade bilar i följd nu. Två XC70 och en XC90. Inga problem med växellådorna. Fast de får ny olja lite då och då.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Jag läste i en annan tråd här bara någon dag sedan där det diskuterades om diverse fel på dessa automatlådor. Som kag fattade det var det en del strul med styrenheten och/ eller mjukvaran till lådorna under vissa år. Det gjordes en del korrigeringar av problemen, styrenheter byttes och annan mjukvara. Det kanske är så att din bil är en av dom som har detta felet, men inte fått någon korrigering gjord. Jag skulle fråga verkstan om det finns en mjukvaruuppdatering till lådan att ladda in eller om dom känner till att det finns utbytes-styrenheter att sätta in.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
VolvovänS80 skrev: sön 07 jul 2024, 21:53 Det enda jag kan säga hjälper inte dig men det kan hjälpa andra att göra klokare val inför framtida köp. Jag väljer alltid bort automater, köper enbart helt manuellt växlade bilar.
Nu med övergången till elbilar kommer de dock dessvärre tvinga även mig att köra dessa automat.
Problemet är väl främst att vxellådorna inte servas som dom borde. Volvo förespråkar ju att skita i oljebyte, men överallt där man läser så påstås det att dessa lådor dels är känsliga för dålig olja och att det är många som får problem till slut efter att ha ignorerat oljebyten.

Plus att en manuell får man ju ändå riva ner med jämna mellanrum eftersom dom äter koppling.
Användarvisningsbild
av Steffe3
bensinskalle skrev: mån 08 jul 2024, 14:45
VolvovänS80 skrev: sön 07 jul 2024, 21:53 Det enda jag kan säga hjälper inte dig men det kan hjälpa andra att göra klokare val inför framtida köp. Jag väljer alltid bort automater, köper enbart helt manuellt växlade bilar.
Problemet är väl främst att vxellådorna inte servas som dom borde. Volvo förespråkar ju att skita i oljebyte, men överallt där man läser så påstås det att dessa lådor dels är känsliga för dålig olja och att det är många som får problem till slut efter att ha ignorerat oljebyten.

Plus att en manuell får man ju ändå riva ner med jämna mellanrum eftersom dom äter koppling.
Kanske börjar bli dags snart då, med nästan 41000 mil på samma manuella låda ;-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Steffe3 skrev: mån 08 jul 2024, 15:00
bensinskalle skrev: mån 08 jul 2024, 14:45

Kanske börjar bli dags snart då, med nästan 41000 mil på samma manuella låda ;-)
Fiskör man så räknas det inte :-D
av Kromad
Ännu en feldiagnos av "auktoriserad verkstad"

Det enda de kan göra är att byta delar tills de träffar rätt och löser problemet. på vägen har det kostat bilägaren åtskilliga tusenlappar i onödan. I detta fall 21k. För det var mest troligtvis inte något fel på din första växellåda. Logiken att det skulle vara exakt samma fel på din utbyteslåda och att de vill byta igen :bored: Degluvor.
av kruger10
En uppdatering. Bilen lämnades in igen. Mekanikern hade någon teori att det skulle kunna vara glapp eller fel i kablarna som snluter till lådan. Men han inspektera dessa och de såg bra ut. Det satt ett klämmskydd på dessa sa han med. Han provkörde och kunde inte återskapa problemet.
Han gjorde en uppdatering av mjukvaran eftersom de nu fanns en ny uppdatering men han nollställde ju detta förra gången i samband med bytet dock råkade de just då inte finnas någon nyare uppdatering en den som var på den gamla tror jag han menade. Jag körde i 30 min och i 80km/h la växeln ur snabbt och dunkade i igen. Det hände igen direkt efter och nu frihjulade den någon sekund. Det han inte bytt är Växellägesgivare (tror jag det hette). Han sa att de är något som förut följde med separat när man köpte en automatlåda. Han skulle byta den om problemet inte var löst med den nya uppdateringen vilket jag ändå inte trodde skulle hjälpa. Ska ringa dom och se om dom bytte växellägesgivare eller inte är lite oklar på om han bytte den eller inte.
Så jag skulle återigen vara tacksam för spekuleringar kring fel som ligger utanför själva automatlådan.
När bilen frihjular så händer det heller ingenting när jag gasar, dvs motorn varvar inte ens upp. Men de kanske är någon spärr som hindrar detta? Annars började jag nu spekulera (helt okunnig om bilar ) i att felet kan vara med själva gasen eller bränsleinsprutning. Men de förklarar ändå inte att växeln bara lägger ur sig tänker jag. Så har ingen aning helt enkelt.
Tacksam för svar återigen!
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]