Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av HakanF
Har du en V70 fas 2? ? skruvade lager? Då behöver du inte ta loss spindelleden. lossa bara skruvarna som håller fjäderbenet och vinkla ut navet.
av emtor
HakanF skrev:Har du en V70 fas 2? ? skruvade lager? Då behöver du inte ta loss spindelleden. lossa bara skruvarna som håller fjäderbenet och vinkla ut navet.
Lagren är inpressade,-det får ju vara gränser för hur mycket tur man skall ha.
När det gäller fjäderbenet så brukar spindehuset vara satt fast med två bultar, men på denna V70 hittar jag bara en bult.
På bilar med två bultar så kan man ta bort den ena bulten och lossna den andra lite och på så sätt vinkla spindelhuset lite som man vill, men på denna får man ta bort denna ena bulten och vidga ut spindehusfästet i springan bak och knacka ner spindehuset från fjäderbenet om man vill ta bort spindelhuset helt,-men då måste spindelledet bort.
av HakanF
Ok du skrev V70ll. Ta loss länkarmen och vinkla ut den från bilen så kan du komma åt att slå på den för att driva ut spindelleden. eller ta loss länkarmen och ta ned navet med länkarmen hängande kvar. Enklast att vidga mot fjäderbenet är att skruva ut skruven sedan skruva in den på andra sidan i gängorna lägg någon metall mi spåret och använd skruven för att trycka isär "klämman".
av emtor
HakanF skrev: sön 07 jul 2024, 13:34 Ok du skrev V70ll. Ta loss länkarmen och vinkla ut den från bilen så kan du komma åt att slå på den för att driva ut spindelleden. eller ta loss länkarmen och ta ned navet med länkarmen hängande kvar. Enklast att vidga mot fjäderbenet är att skruva ut skruven sedan skruva in den på andra sidan i gängorna lägg någon metall mi spåret och använd skruven för att trycka isär "klämman".
På några forum kallas den V70II,-på andra V70III så jag blir lite förvirrad.
Den är tillverkad i December 2007 och räknas som en 2008 årsmodell.
Har fått mekat lite på V70'n sedan jag köpte den:
Virvelspjäll, kamrem/multirem, motorfäste, AC-pump, och nu hjullager samt vevaxel och oljepumptätning.
Hade man bara haft ett plant betonggolv och en lyft på sina gamla dagar (snart 70), men det går fortfarande bra att ligga under bilen ute på gården och svära med släggan i högsta hugg.
av Lelleprinter
Jag har en V70 2008 och denna spindelled fick jag inte lös, satt som berg.
Det slutade med att jag tog ut hela bärarmen och modifierade en avdragare för att sätta tryck på bulten och sen med slägghammare slå på godset innan den lossnade.

Nedan finns en väldigt bra youtube-film för demontering inför byte hjullager.
https://www.youtube.com/watch?v=jH9fL7PdgNM
av emtor
Lelleprinter skrev:Jag har en V70 2008 och denna spindelled fick jag inte lös, satt som berg.
Det slutade med att jag tog ut hela bärarmen och modifierade en avdragare för att sätta tryck på bulten och sen med slägghammare slå på godset innan den lossnade.

I allra värsta fall, om inte annat fungerar så får jag kapa spindelledet med en vinkelslip, lossna spindelhuset, lägga det på ett smidested og slå
Lelleprinter skrev:Jag har en V70 2008 och denna spindelled fick jag inte lös, satt som berg.

Jodå, den här sitter också som berget.
Får försöka igen i morgon.
Användarvisningsbild
av Hasse53
En annan variant är att ta ut fjäderben och länkarm i ett paket. Det blir lite tungt och man behöver en garagedomkraft som stöttar när man släpper ner.
Kullederna lossar man med Kamasa avdragare, till spindelleden använder jag Kamasa K 163 och ofta får man hjälpa till med en snickerihammare.
Jag undviker att som amatör använda slägga, det är lätt att sabba något. Att proffs använder slägga är OK, dom vet hur man gör...

Att tro att alla verkstäder (som i videon) har tillgång till specialverktyg för att pressa i hjullagret är naivt. Följden är att man pressar i lagret med hjälp av hjullagrets innerring och sabbar lagret.
Det brukar hålla runt 3000 mil, sen är det färdigt igen...
Det korrekta montaget är att pressa på lagrets ytterring, ett flertal firmor säljer verktyget.
/Hasse
av emtor
Kamasa K163 kan jag köpa från Eurodel i Norge. Det kostar ju lite men borde vara mycket bättre än Biltemas billiga avdragare.
Jag har en sådan men den är för tjock att få in på spindelledet.
Jag har en 10 kg slägga med långt skaft men är mycket orolig över att använda den. Spricker godset i spindelhuset är soppan kokt på riktigt.
Allt går ju att ha sönder med en stor slägga.
Jag har inte hittat spindelhus i några webshops vare sig i Norge eller Sverige och Bildelsbasen har några spindelhus men lycka till med att hitta ett till min V70.
Jag har redan köpt nav med inpressade hjullager från FAG och har Biltemas verktyg för detta nav/hjullager (82mm) så det borde inte vara någon fara för att sabba lagret.
av emtor
Hasse53 skrev: Kullederna lossar man med Kamasa avdragare, till spindelleden använder jag Kamasa K 163 och ofta får man hjälpa till med en snickerihammare.

/Hasse
Frågan är om Kamasa verktyget går in mellan spindelledet och drivaxeln?
På min gamla V40 sitter spindelledet till sidan om drivaxeln, men på denna V70 sitter spindelledet rakt under axeln och det är inte mycket plats imellan.
Men,-man kan ta bort två av länkarmens bultar och lossna den tredje och dra ut länkarmen så mycket att drivaxeln går att få ur navet.
Så viker man drivaxeln åt sidan så att man får plats till att sätta dit spindelledsavdragaren.
av HakanF
emtor skrev: Jodå, den här sitter också som berget.
Får försöka igen i morgon.
Vad är det som sitter som berget? Om det är länkarmen så ska de två bakre dras med 175Nm och den främre med 140Nm + 45 grader så de kan sitta hårt.

När jag ska slå loss leder och de sitter hårt så brukar jag använda storsläggan att hålla imot på andra sidan och slår med handslägga. Enligt mej ger det bra effekt.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]