Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av emtor
Volvo V70 2.4d , 2008
Hur hårt brukar spindelledet sitta?
Skruvade först bort muttern och gav några hårda slag med en stor hammare på spindelhuset där spindelledet går igenom men det lossnade inte. Försökte så med en gaffelkil och hammare, men icke,- skiten vägrar släppa.
Att skruva på muttern och slå från ovan går ju inte då drivaxeln befinner sig rakt ovanför.
Har bytt flertalet gånger på andra bilar utan problem.
av klacken
Dom kan sitta ordentligt så banka på,om du sätter tillbaka muttern och så ett plattjärn mellan mutter och drivaxel när du lossar muttern så får du spänn neråt som hjälp
av emtor
Verkar som en utmärkt idé, tänkte aldrig på det själv.
Om jag minns rätt så har jag läst om ett verktyg som man sätter fast i bulthålen till bromsåkshållaren, men jag fattade aldrig hur verktyget kunde se ut, men nu förstår jag.
av emtor
Orsaken till att jag vill ha bort spindelleden är att jag skall byta hjullager och behöver att få drivaxeln ur spindelhuset, men jag gav upp och satte dit bromsarna och hjulet.
Frugan måste ju åka på jobb så jag ville vänta ett tag med att fortsätta bytet.
Men,-när jag satte dit den gamla drivaxelbulten så använde jag en momentnyckel som jag stälde in på rätt moment, 35Nm.
Jag kom inte långt förän bulten vreds rakt av. Skruvade ut den med en visegrip tång så den satt inte hårt alls.
Nu är jag såklart orolig för att det samma skall hända när det nya lagret är på plats och bulten skall skruvas in.
Den gamla bulten måste ha varit kass för 35 Nm skall dom ju klara av utan att gå isär.
Användarvisningsbild
av Cotag
Det är väl någon tidigare ägare som överdragit skruven.
av HakanF
Ja någon tidigare måste överdragit skruven för det är 35Nm plus 90 grader.
Jag bytte båda länkarmarna på min bil i helgen och återanvände skruvarna.
Användarvisningsbild
av MartinS
Har du en V70N eller V70II?

Hammare kommer du inte långt med, ta en handslägga och sätt spänn på länkarmen med ett brytjärn så löser det sig nog.
av emtor
MartinS skrev:Har du en V70N eller V70II?

Hammare kommer du inte långt med, ta en handslägga och sätt spänn på länkarmen med ett brytjärn så löser det sig nog.
Jag har en V70II.
Jag använde en mellanstor handslägga, en snickarhammare fungerar ju inte.
Styrspindeln gick lätt att lossna,-et par knack med släggan på godset så lossnade den.
Jag har en 10 kilos slägga också men har inte lust att riskera att godset i spindelhuset spricker.
Laddbox

Håller med föregående talare. &Au[…]

XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]