Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

Hej!

Var ett tag sen jag var här inne då volvos är rätt stabila men nu på väg till besiktningen till råga på allt så åker pedalen nästan hela vägen ned till botten men bromsverkan finns, pumpar snabbt upp tryck(räckte nog med en pumpning). Var nästan framme vid besiktningen och det gick bra utan mera märkbara sjunk i pedalen, möjligen lite sakta sjunkande vid rödlysen.

Misstänker att något måste ha pajat då jag var ute och "motionerade" bromsarna igår, alltså panikbromsade så det tjöt i däcken, brukar vara bra innan en besiktning.

Slapp spansk flagga men fick tipset om att hålla mig till småvägarna vilket jag såklart gjorde(hade jag tänkt ändå om jag slapp bärgning). Ibland sjönk pedalen märkbart nedåt men oftast så betedde den sig normalt.

Vi hittade inga synliga läckor och den äldre besiktningsmannen trodde att det var en intern läcka i huvudcylindern. Så hur fixar jag till det och är det det som är felet? Kan man byta hela eller finns det någon renoverings sats?
Patienten. Fin utanpå sjuk inuti.
P_20240528_113403.jpg
P_20240528_113403.jpg (2.81 MiB) Visad 1223 gånger
Vet inte om detta hjälper vill/behöver ni ha andra så säg till.
P_20240704_140959.jpg
P_20240704_140959.jpg (2.46 MiB) Visad 1223 gånger
P_20240704_141013.jpg
P_20240704_141013.jpg (2.61 MiB) Visad 1223 gånger
P_20240704_135037.jpg
P_20240704_135037.jpg (1.89 MiB) Visad 1223 gånger
Blir till att köra en annan svensk klenod från förr, lite fulare och mycket rostigare: Saab 900 T16.
P_20240704_141107.jpg
P_20240704_141107.jpg (4.98 MiB) Visad 1223 gånger
Hur löser jag detta? Finns det repsatser? Ibland sjunker pedalen nästan ned i botten med svag bromskraft så det verkar vara lite ojämnt. Kanske nån tätning som håller på att ryka helt? Vart läcker vätskan in? In i servot eller stannar det i systemet?
Tack. Blir nog till att rusta upp hela bromssystemet i vinter på bilen.
Har lite erfarenhet av det då jag renoverade alla OK på Saaben och lagade ett bromsrör som rostat av.
Att mecka huvudcylinder slapp jag då iallafall.
Ser redan fram emot att svetsa muttrar på alla avdragna luftnings nipplar :-/

Är det vajer eller hydralkoppling på dessa gamla Volvos? Saaben har hydralkoppling som hänger ihop med bromssystemet och dess vätska. Bra o veta grej.
Man kanske kan köpa en helt ny huvudcylinder? har meckat ihop saaben under 2 år nu och där får man verkligen bygga egna nya delar. Till volvon verkar det finnas mycket saker, givetvis vill man ha original, är det bilia som gäller då?

Renoverings sats eller ny huvudcylinder.
Nya bromslangar, de börjar bli lätt slitna
6 nya lufftningsnipplar.

Så ser inköpslistan ut nu, är det något annat jag bör köpa när jag ändå är igång? Det är en fil gammal bil så jag är inte rädd att lägga pengar på fina saker till den, snarare tvärtom. Fick beröm av besiktnings mannen för att den var i så fint original skick, han sa att de flesta är sönder skruvade så man knappt ser vad det är.
Ja det var ett tag sen jag var på Bilia och då hade de allt ned till individuella skruvar och brickor. Då var det oljefällan och dess accessoarer.
Då får det helt enkelt bli ett renoverings kitt och ta sin tid med efterforskning så det blir bra. Har en gammal hayned bok och en OK repbok från tiden då OK inte var q8 och en mat affär.
Köpte ny huvudcylinder till 240in som har samma som 740 tror jag skiljer lite på olika modeller vart rören går ut annars är de väl samma. Köptes från kl racing och funkar fint fortfarande iaf en 5 år senare, har för mig de kosta en 500ing typ. Annars om jag hade haft tid så hade jag tagit isär och kollat hut de ser ut och åkt till en riktigt bromsfirma eller nån lite seriösare och lite gammaldags reservdelsfirma om de finns nån typ inte Mekonomen lr liknande om du nu inte vet att de jobbar nån härlig gammal farbror där som faktiskt vet vad saker är utan en reg nr så får du nog tag på nya tärningar för under hundringen
volvo740sugmotor skrev:Ja det var ett tag sen jag var på Bilia och då hade de allt ned till individuella skruvar och brickor
Skruvar och brickor brukar finnas, då dom flesta används än idag på ett eller annat ställe :-) Däremot uppdateras inte art.nummren längre för 7/940-registret, så man lär ofta göra sin egen research och uppge nummer som egentligen tillhör någon helt annan, nyare, modell. För det är inget dom får fram på sin fina dator när dom blint söker på "740" :bored:
Volvo on call och GSM

Pratade med Volvo om det och de låter inte[…]

Jag har ett liknande problem, min lucka gå[…]

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]