av volvo740sugmotor - tor 04 jul 2024, 14:25
- tor 04 jul 2024, 14:25
#1583005
Hej!
Var ett tag sen jag var här inne då volvos är rätt stabila men nu på väg till besiktningen till råga på allt så åker pedalen nästan hela vägen ned till botten men bromsverkan finns, pumpar snabbt upp tryck(räckte nog med en pumpning). Var nästan framme vid besiktningen och det gick bra utan mera märkbara sjunk i pedalen, möjligen lite sakta sjunkande vid rödlysen.
Misstänker att något måste ha pajat då jag var ute och "motionerade" bromsarna igår, alltså panikbromsade så det tjöt i däcken, brukar vara bra innan en besiktning.
Slapp spansk flagga men fick tipset om att hålla mig till småvägarna vilket jag såklart gjorde(hade jag tänkt ändå om jag slapp bärgning). Ibland sjönk pedalen märkbart nedåt men oftast så betedde den sig normalt.
Vi hittade inga synliga läckor och den äldre besiktningsmannen trodde att det var en intern läcka i huvudcylindern. Så hur fixar jag till det och är det det som är felet? Kan man byta hela eller finns det någon renoverings sats?
Patienten. Fin utanpå sjuk inuti. Vet inte om detta hjälper vill/behöver ni ha andra så säg till. Blir till att köra en annan svensk klenod från förr, lite fulare och mycket rostigare: Saab 900 T16.
Var ett tag sen jag var här inne då volvos är rätt stabila men nu på väg till besiktningen till råga på allt så åker pedalen nästan hela vägen ned till botten men bromsverkan finns, pumpar snabbt upp tryck(räckte nog med en pumpning). Var nästan framme vid besiktningen och det gick bra utan mera märkbara sjunk i pedalen, möjligen lite sakta sjunkande vid rödlysen.
Misstänker att något måste ha pajat då jag var ute och "motionerade" bromsarna igår, alltså panikbromsade så det tjöt i däcken, brukar vara bra innan en besiktning.
Slapp spansk flagga men fick tipset om att hålla mig till småvägarna vilket jag såklart gjorde(hade jag tänkt ändå om jag slapp bärgning). Ibland sjönk pedalen märkbart nedåt men oftast så betedde den sig normalt.
Vi hittade inga synliga läckor och den äldre besiktningsmannen trodde att det var en intern läcka i huvudcylindern. Så hur fixar jag till det och är det det som är felet? Kan man byta hela eller finns det någon renoverings sats?
Patienten. Fin utanpå sjuk inuti. Vet inte om detta hjälper vill/behöver ni ha andra så säg till. Blir till att köra en annan svensk klenod från förr, lite fulare och mycket rostigare: Saab 900 T16.
Volvo 740 GLE -89 = Fin bilen
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw
Peugeot 107 -05 = Bara går går och går sedan lite till
Saab 900og Turbo T16 -91 = Rostig projekt bil som nu är besiktigad och rullar
TY kanal: https://www.youtube.com/channel/UC6kOID ... QW46S4Jwjw