Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av pop
Hej.

Ska kika på en Volvo V70 Classic 170 hk -00 alltså gen 1.

Är det något speciellt man ska kika på mer än det elektroniska gasspjället.?

Har hört att det kan krångla på just V70 Classic modellen.?

Är det samma motor i Classic som don andra årsmodellerna.?
av LOB
Om inte oljan är bytt var 800 mil så måste vevhusventilationen vara rengjord eller utbytt. Ôvertryck i vevhusventilationen orsakat av oljeklägg leder till att packboxar läcker olja.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
viewtopic.php?f=16&t=44944

Kort generellt: Rostiga framskärmar, framför hjulen, kommer innifrån. Gasspjällen är en tidsbomb om det inte är nyligen bytt. Är det manuell bör kopplingen kontrolleras lite extra noga, då det är det värsta jobb man kan göra på dessa bilar själv, priset på verkstad reflekterar även detta, ca 8k i bara arbete. Oljeläckage, främst runt/under växellådan - det kan betyda att packningen för veven bakom svänghjulet behöver bytas = exakt samma h-e som ett kopplingsbyte... För en packning som kostar 80 spänn....

Utöver det är det väl inget speciellt. Det är en gammal bil, så allt som man alltid bör kolla på gamla bilar är även sant på x70.
av pop
LOB skrev: fre 05 jul 2024, 17:08 Om inte oljan är bytt var 800 mil så måste vevhusventilationen vara rengjord eller utbytt. Ôvertryck i vevhusventilationen orsakat av oljeklägg leder till att packboxar läcker olja.
Tackar för svaret .hur kan man kolla det om det nu går att göra.? ;-)
av pop
Lucif3r skrev: fre 05 jul 2024, 17:16 viewtopic.php?f=16&t=44944

Kort generellt: Rostiga framskärmar, framför hjulen, kommer innifrån. Gasspjällen är en tidsbomb om det inte är nyligen bytt. Är det manuell bör kopplingen kontrolleras lite extra noga, då det är det värsta jobb man kan göra på dessa bilar själv, priset på verkstad reflekterar även detta, ca 8k i bara arbete. Oljeläckage, främst runt/under växellådan - det kan betyda att packningen för veven bakom svänghjulet behöver bytas = exakt samma h-e som ett kopplingsbyte... För en packning som kostar 80 spänn....

Utöver det är det väl inget speciellt. Det är en gammal bil, så allt som man alltid bör kolla på gamla bilar är även sant på x70.
Tackar för ett utförligt svar, :-D

Det blir ju svårt att kolla läckage om man inte hissar upp bilen eller?

Det med kopplingen är lite lättare att kolla. :-D
Användarvisningsbild
av Lucif3r
pop skrev:Det blir ju svårt att kolla läckage om man inte hissar upp bilen eller?
Beror väl lite på hur vig du är ;-) Är bilen inte sänkt så går det rätt lätt att se mha. en ficklampa och en lång arm ;-)

Med det sagt, även om den packningen läcker så behöver det inte vara någon super-fara. Jag är rätt säker på att min packbox läcker, och så har den gjort i 12 år utan att bli märkvärt värre... Mitt totala oljeläckage/förbrukning uppgår till ca 1 liter extra per år. Eller ca 1 liter per 1000mil. Den läcker lite här och där :P
Upp till var och en hurvida det anses ok eller inte :-D

Den största risken med läckage just där är att det kan hamna på svänghjulet och påverka kopplingen. Lamellen är inte direkt förtjust i att bli indränkt i olja. Det kan ge symptom så som ryckig start(smålurigt att komma iväg "mjukt") och i väldigt extrema fall så kan den slira.

Ja juste, på tal om svänghjul.. Det är ju dubbelmasse svänghjul på dessa. Det är inga evighetssaker, tyvärr. När dom går brukar det bli ett slammrande ljud, likt knackningar. Brukar mest höras när man kopplar i/ur stillastående.
av pop
Lucif3r skrev: fre 05 jul 2024, 17:56
pop skrev:Det blir ju svårt att kolla läckage om man inte hissar upp bilen eller?
Beror väl lite på hur vig du är ;-) Är bilen inte sänkt så går det rätt lätt att se mha. en ficklampa och en lång arm ;-)

Med det sagt, även om den packningen läcker så behöver det inte vara någon super-fara. Jag är rätt säker på att min packbox läcker, och så har den gjort i 12 år utan att bli märkvärt värre... Mitt totala oljeläckage/förbrukning uppgår till ca 1 liter extra per år. Eller ca 1 liter per 1000mil. Den läcker lite här och där :P
Upp till var och en hurvida det anses ok eller inte :-D

Den största risken med läckage just där är att det kan hamna på svänghjulet och påverka kopplingen. Lamellen är inte direkt förtjust i att bli indränkt i olja. Det kan ge symptom så som ryckig start(smålurigt att komma iväg "mjukt") och i väldigt extrema fall så kan den slira.

Ja juste, på tal om svänghjul.. Det är ju dubbelmasse svänghjul på dessa. Det är inga evighetssaker, tyvärr. När dom går brukar det bli ett slammrande ljud, likt knackningar. Brukar mest höras när man kopplar i/ur stillastående.
Tackar ännu en gång.

Den är helt original så man kanske kunna kika på det

Det med svänghjulet hade jag problem med en s70 så det måste jag vara noggrann att kika på. ;-)
Start stopp

Ja,det gör den..

Förstår dig. Helt outstanding bil, den […]

Ger fel i expansionsventil eller reglerventil n&ar[…]

Hej, mina säkerhetsinställningar till&ar[…]