Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

V70 fas II 2010.
När jag låser upp bilen startar kupéfläkten, har läst att den glr detta för att ha friskare luft i bilen när man kliver in.

Dock har jag haft bilen i snart 5 år och den började med detta för 2v sedan. Vad kan detta bero på?
Gjort någon service eller liknande? Har hört om flera som fått tillbaka funktionen efter flera år.

Funktionen är egentligen till för att vädra ur gaser från plasterna i bilen när den är ny, men skulle gärna få tillbaka den jag också, speciellt när det är varmt som sjutton :oops:
Hände samma för mig också för några veckor sedan ! V70 -10. Blev förvånad då jag inte haft det tidigare. Hade precis själv bytt olja/filter och nollställt oljeservice med min icarsoft. Kan kanske vara detta som fick igång denna funktion...
Hejsan.
Det är en bra funktion tycker jag :-).
Jag har faktiskt under en längre tid forskat med detta och min första tanke har alltid varit att den här funktionen är en del av mjukvaran i CEM[Central Elektronik Modulen] att reset:a tiden i CEM så att säga, så jag har flyttat-bytt-ändrat mjukvaran i CEM ofantligt massa gånger för att se om funktionen "återstartar". Men det gjorde den inte i de bilar jag använt som testrigg [min egen fungerar detta på]. Bara nu på senaste veckorrna vill jag nog påstå att det istället ligger i mjukvaran i CCM [Climate Control Module]. Jag hade en CCM panel som jag hade gjort en reload på mjukvaran när den uppkopplad mot Volvo. Detta var samtidigt som vi även reloadade en annan CCM för ett annat projekt som jag hade då. Av en slump provade jag denna i testbilen nu och den gör att funktionen återkommer på den bilen, en 2011. Så om du har CZIP paketet aktiverat så borde den hoppa igång efter en reload av CCM.(inte att förväxlas med en uppgradering eller uppdatering av mjukvaran)

Sen finns det ju en annan schysst feature som man kan få i en P3 som fanns i P2 är eftergång av kupéfläkten. Också väldigt användbart tycker jag.
Går att läsa om här på retrofitp3
Läcker olja i området under insuget

Inte så olyckligt att det är toppacknin[…]

Lyfter denna tråd och undrar om man kan spel[…]

Fel centerhögtalare?

Då jag själv i veckan har hämta[…]

Hej Har ett litet problem med min v70 d3 frå[…]