Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av atteatte
Ja, det är nog bäst att ta isär allt som sagt. Vet inte 100% hur jag ska mäta hur rakt allt är, men jag kan nog skrapa fram nån rostig vinkelhake :-D

Vad gäller nivomaterna hade det känts som en rimlig kompromiss för min del att byta dem till lite finare coilovers, så det går reglera dämpningen och justera in dem tillsammans med bladfjädern, men jag har inte lyckats söka upp nåt om det. En snubbe på besikningen sa även han att det skulle finnas nåt kit, men han blev osäker om det verkligen var till S90 eller S70.
Än så länge står baken rakt på rätt nivå, ta i trä. Däremot börjar bussningarna se lite tveksamma ut.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Jag har drabbats av detta problem(kamrem går snett) vid tre tillfällen. Första gången var när jag övertaget farsans 245 GL-80 och skulle byta kamrem. Han hade förberett en en längre seglats så bilen hade kommit på undantag. Efter jag demonterat kåpan över kamremmen kunde jag konstarera att kamremmen var rejält slak, absolut inget spänn. Bytte kamrem och spännare och sen började problemen! Ett rejält oljud och kamremmen låg på hårt framåt, lite utanför kamdrevet. Åkte till Volvo och fick naturligtvis ingen hjälp(fast nu har dom bättrats sej). Efter mycket om och men skruvade jag bort vevaxeldrevet och kollade med en vinkelhake och det hade slitits så att blivit koniskt. Monterade nytt vevaxeldrev och sen blev det bra. Pga tillverkningtoleranser vill remmen lägga sej åt endera hållet, framåt eller bakåt, men den får inte ligga på hårt.

Andra gången hade jag låtit en verkstad byta kamrem på Audi 100 C4-92 2.3E. Vevaxeldrevet måste lossas och är draget med 430 Nm så det var bara glömma att göra själv. Efter 1 månad började det låta från kåpan över kamremmen. Tog isär och det visade sej att kamremmen hade flyttat sej framåt och låg och slet på kamremskåpan. Orsak var att vattenpumpen blivit glapp. Upplägget med verkstan var att de bara utöver kamremssatsen, bara skulle byta det som var utslitet, så inga "hard feelings". VAG ville ha 9000 för jobbet mot "min" verkstad som tog 2800. Jag bytte pumpen själv.

Tredje gången var det dags för kamremsbyte på en S60 -06 2,5T som gått 21000 mil med första kamremmen. Remmen låg något utanför kamdreven (men det var fortfarande lite spänn), orsak var att vattenpumpen blivit glapp, ny kamremssats och ny vattenpump och sen blev det bra. Bilen går fortfarande i släkten och har nu gått 33000 mil.
/Hasse
av atteatte
Får se vad jag hittar när jag tar isär allt. Vattenpumpen är 2år/1000 mil gammal, så det ska väl till fabrikationsfel om den är dålig. Bultarna på vevaxeln ser ut som att ingen rubbat på nånsin, så det kan bli en intressant utmaning om jag behöver gå så långt, med tanke på att bilen är automat. Bilen har "bara" gått 22k sommarmil, så drevet borde ju vara som nytt ;-)

Jag vet inte vad som anses korrekt spänning på kamremmen, men jag kan vrida den ungefär 90 grader utan att ta i mellan kam och vattenpump, känns "löst" jämfört med min VW Bora med fast remspännare, men verkligen inte slappt.
Användarvisningsbild
av Hasse53
Vevaxelmuttern går att lossa med en mutterknack. Om du med en färgpenna markerar var muttern satt innan du lossar den, kan du sedan knacka tillbaka till samma position, efter att du inspekterat vevaxeldrevet(ja,ja jag vet nu snurrar den gamle mekanikern i sin grav).
Fast om vevaxeldrevet behöver bytas ut får man nog skaffa mothåll och momentnyckel.
/Hasse
Användarvisningsbild
av MartinS
2 år på en vattenpump av låg kvalitet är tyvärr inte omöjligt, tidigare ägare tog väl en del genvägar som jag förstått det?
av atteatte
Jo, föregående ägare visade sig vara en "flipper" som så här i efterhand uppenbart gjorde sig av med en bil han inte rådde på. Jobbar på Mekonomen i Fjärås om ni undrar var ni ska låta bli att handla :-)
Oklart vad för slags delar som använts, men chansen är väl i alla fall 50/50 att det är något Mekonomen själva lagerför, då han hade mage nog att använda Mekonomens egna kamrems-stickers, med det sagt sa han faktiskt till mig att det var gjort utanför arbetstid, så jag borde väl vetat bättre :-D
Kommer ha möjlighet i morgon att skruva på bilen, så jag återkommer med fynden.
av atteatte
Nu har jag skruvat och är rätt säker på att jag hittat felet. Armen som spännrullen sitter på är böjd utåt längs hela armen, men framför allt där den är som tunnast vid infästningen.
snett.jpeg
snett.jpeg (248.41 KiB) Visad 592 gånger
Jag tror även jag hittade hur det kan ha gått till när den blev böjd. Det är en liten klack på blocket som armen faller ner på när spännaren inte är monterad, och är man inte uppmärksam när man monterar så faller armen framför klacken, och när man då drar åt torxbulten bänds armen utåt. Så antagligen har förra ägaren tabbat sig vid montering.

Som ett test satte jag armen i skruvstäd och bände tillbaka den så hårt jag vågade, den blev inte helt rak, men bättre. Efter montering går nu remmen kant i kant med kamdreven, så det verkar ju bekräfta felet.

Det jobbiga nu verkar vara att hitta en ersättare. Slut i lager hos samtliga återförsäljare.
Spännaren till b.la. 850 finns däremot, men den verkar ha ett annat artikelnummer och annan bredd på hjulet (27mm vs 32mm på S90)
Frågan är om det går köpa en sådan och transplantera hjulet? Alla delar visade sig vara INA, och Gates rem, så jag tänker att det borde inte vara nåt problem att återanvända hjulet.
av atteatte
Ah ja, Skandix kände jag faktiskt inte till. Skruvat såg jag faktiskt hade i lager, men jag tänkte bort den då den var no name till en tredjedel av priset mot vad spännare för 850 från ett känt fabrikat kostade på Autodoc.
Visserligen är väl remhjulet det viktiga i sammanhanget, så att köpa den billigare på Skruvat och flytta över INA-hjulet kanske är en rimlig idé ändå.

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]