Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
Nu är jag tillbaka igen med ytterligare en fråga. Varför skaffar man en foxwell (eller motsvarande) istället för att köra vida? Är vida krångligare att använda? För som jag förstått det så finns det begränsningar i foxwell och andra liknande eftermarknadsverktyg, det hänger väl på hur många funktioner deras programmerare lägger in och orovar ut, medan vida såklart har ”alla” funktioner tillgängliga, eller har jag fel?
av Gelis
Näe det funkar inte efter 2014, om du nu inte ska betala Volvo för ett abonnemang, då funkar naturligtvis Vida efter 2014.
Vida blev molnbaserat efter 2014/15 så några piratversioner finns således inte.
Detta är anledningen att man får skaffa något annat. Foxwell är enl min erfarenhet den scanner som klarar Volvo bäst till rimlig kostnad.
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Hehe ja det var ju det jag menade, att ”riktiga” vida funkar men kanske inte äldre piratversioner.

Hursom, jag har en my14 XC70 så den borde vara kompatibel med det ”gamla” vida med andra ord, men jag tycker det är svårt att hitta information om hur man kommer igång med det (annat än att köpa färdiga ”kit” med dator och kabel för lite för mycket pengar…) så just nu lutar det ändå åt att köra foxwell
av dannesk
bensinskalle skrev:Hehe ja det var ju det jag menade, att ”riktiga” vida funkar men kanske inte äldre piratversioner.

Hursom, jag har en my14 XC70 så den borde vara kompatibel med det ”gamla” vida med andra ord, men jag tycker det är svårt att hitta information om hur man kommer igång med det (annat än att köpa färdiga ”kit” med dator och kabel för lite för mycket pengar…) så just nu lutar det ändå åt att köra foxwell
Köper du ett Vida DICE inteface kan du bara ladda ner nyaste VIDA 2015D ifrån https://volvodiag.com/ för typ 5 EUR i olika förinstallerade virtuella imagefiler (VMWare m.m.) och bara köra på valfri laptop, man behöver inte köpa med dator.
Användarvisningsbild
av johnnype
LaP66 skrev: sön 19 maj 2024, 13:12 NT819BT är instegsmodellen för ca. 7.000kr. Då har man fria uppdateringar i två eller tre år och den kan även koda nycklar.
Kan den koda nycklar på Volvo? Har den verkligen kontakt med Volvo server för att få bilens unika PIN koder som krävs för detta?
Användarvisningsbild
av bensinskalle
dannesk skrev: sön 30 jun 2024, 21:54
bensinskalle skrev:Hehe ja det var ju det jag menade, att ”riktiga” vida funkar men kanske inte äldre piratversioner.

Köper du ett Vida DICE inteface kan du bara ladda ner nyaste VIDA 2015D ifrån https://volvodiag.com/ för typ 5 EUR i olika förinstallerade virtuella imagefiler (VMWare m.m.) och bara köra på valfri laptop, man behöver inte köpa med dator.
Ahh fan, den sidan har legat nere flera veckor, jag trodde den var död, men nu är den uppe igen. Då får jag kolla på att ta hem vida... Då är bara frågan om jag ska köpa ett interface och vad i så fall, finns ju ett gäng av varienrande kvalitet att välja på (om jag nu inte nöjer mig med en foxwell...)
Användarvisningsbild
av Steffe3
bensinskalle skrev:

Ahh fan, den sidan har legat nere flera veckor, jag trodde den var död, men nu är den uppe igen. Då får jag kolla på att ta hem vida... Då är bara frågan om jag ska köpa ett interface och vad i så fall, finns ju ett gäng av varienrande kvalitet att välja på (om jag nu inte nöjer mig med en foxwell...)
Jag är nöjd med min Mongoose, mindre fysiskt mått än en DICE och snabbare. Klarar dock inte Volvo-unika program som SDA och sådant, men VIDA och P3tool fungerar utmärkt :-)
Användarvisningsbild
av bensinskalle
Steffe3 skrev: tis 02 jul 2024, 09:29
bensinskalle skrev:
Jag är nöjd med min Mongoose, mindre fysiskt mått än en DICE och snabbare. Klarar dock inte Volvo-unika program som SDA och sådant, men VIDA och P3tool fungerar utmärkt :-)
Haha, och SDA klarar man sig utan då antar jag :-D...? Det råkar inte finnas någon guide eller material där man kan läsa på lite om alla dessa mjukvaror?

Mongoose har jag läst om tidigare att den rekommenderas, det låter som något att satsa på med andra ord, och rimligt pris verkar det som.
Missljud vid start stopp

Har fått ett missljud som uppstår n&au[…]

Återigen stort tack! Om jag då &aum[…]

Jag har en Volvo V50 2005 2,4 och informationsdis[…]

Infästning till insynsskydd sökes

Hej Ska sälja insynsskyddet och kom på […]