Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av Vetinte
Hej jag har en Volvo 744 a-traktor med en b230f i och den drar alldeles för mycket nästan 2,5 liter milen ungefär. Bilen dör även rätt enkelt om man inte gasar, undrar om det kan bero på att för mycket bensin kommer in i motor och isåfall hur löser man det.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Kommer det så pass mycket "för mycket" bensin in i motorn skulle lambdan skrika halsen av sig, med lysande miljölampa till följd.
~2.5l puttrandes i 30 är väl ingen omöjlighet, speciellt inte om det är automat. Det är ju den absolut värsta typ av körning man kan göra med så här gamla motorer. För att få hyffsad förbrukning lär man upp bra mycket högre i hastighet.

För mycket, eller för lite, bensintillförsel syns f.ö. tydligt på stiften. Att läsa av stiften är bland den bästa metod som finns för att veta hur motorn mår.
av bönan
Tror ändå inte 2.5 liter milen är normalt ens i 30. Vid stadskörning ligger min automatare kring 1.2-1.3.

Du borde kunna få ut felkoder ur blinkdosan om den går så dåligt.
Användarvisningsbild
av kebabpizza
Är det h-reg på den så ska den gå betydligt snålare.
Men är det dubbla växellådor enligt de äldre reglerna så låter det helt normalt.
av Vetinte
A traktorn är en manuell med 4 växlar har också märkt att motorn blir sur väldigt lätt (vet inte om det har något med problemet att göra)
Användarvisningsbild
av Lucif3r
kebabpizza skrev:Är det h-reg på den så ska den gå betydligt snålare.
Men är det dubbla växellådor enligt de äldre reglerna så låter det helt normalt.
Bra poäng... Tänkte inte på att folk faktiskt h-reggar dessa gamla traktorer också nu för tiden... Jag associerar automatiskt h-reg med modernare bilar, med elektronisk gas osv :P

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]