- mån 24 jun 2024, 18:45
#1582114
Gick och köpte mig en XC90 T6 AWD aut (fyrstegad 4T65E) -03 i helgen för en billig peng. Förra ägaren köpte den dyrt hos en bilhandlare förra året och då gick den tydligen riktigt bra, men för ett par månader sedan hade den slutat driva och nu gav de upp. Han påstår att han bytt vätskan ett par gånger utan att det hjälpt och den såg röd och fin ut på stickan, men när jag tömde ur ordentligt så var den riktigt grå/metallisk i botten (tror inte han öppnat och bytt filter). Det var dessutom överfyllt, kunde suga upp 1,5L och då kom jag rätt på stickan med nivå.
Symptomen är att backen funkar utan problem i alla lägen, (D) funkar att rulla iväg på men den växlar inte upp utan ligger kvar i typ första växeln så går bara att köra sakta i gatan. Däremot om man går över i manuellt +/- läge så går det att köra i 1-2-3, men den slutar driva helt om man lägger i 4. I trean kan jag köra i ca 40-50, men varvtalet är ca 4000 så ohållbart men lyckades köra till tippen 2km och sen hem idag. Testade på grus och motlut på ett byggområde vid tippen, den driver på alla hjulen i (D) och (R), med bra kraft och vilja att klättra när jag satte ett hjul på en grushög.
När man kört en bit i manuell 3:a så kommer meddelandet "Service växellåda snarast" upp i displayen. Har bara en enklare Foxwell felkodsläsare och den ger P0733 "Gear 3 Incorrect Ratio" som jag kan släcka och sen börja om.
Har beställt filter till lådan och tänkte öppna upp och rengöra riktigt, tror ej förra ägaren gjort detta utan bara sugit upp och fyllt på. Kan det vara fett från vänster drivaxel i lådan, eller kan det vara en lamell som havererat (fyran driver ju inte alls)? Den mörkare vätskan jag fick upp luktar dessutom lite bränt. En helt slirande växellåda borde ju inte driva bra i "terräng" eller det lilla motlutet jag hittade, den gick att sladda med i grus mm så länge man håller sig i låga växlar. Det är landsvägsfart som är problemet...
Är det bara totalt växellådsbyte eller skrotning kvar? Inget annat bra man kan göra?
(Bilen är riktigt fin, motorn går bra, kall ac mm så vill inte ge upp helt men meckar ute på garageuppfart med typ vanliga verktyg).
Symptomen är att backen funkar utan problem i alla lägen, (D) funkar att rulla iväg på men den växlar inte upp utan ligger kvar i typ första växeln så går bara att köra sakta i gatan. Däremot om man går över i manuellt +/- läge så går det att köra i 1-2-3, men den slutar driva helt om man lägger i 4. I trean kan jag köra i ca 40-50, men varvtalet är ca 4000 så ohållbart men lyckades köra till tippen 2km och sen hem idag. Testade på grus och motlut på ett byggområde vid tippen, den driver på alla hjulen i (D) och (R), med bra kraft och vilja att klättra när jag satte ett hjul på en grushög.
När man kört en bit i manuell 3:a så kommer meddelandet "Service växellåda snarast" upp i displayen. Har bara en enklare Foxwell felkodsläsare och den ger P0733 "Gear 3 Incorrect Ratio" som jag kan släcka och sen börja om.
Har beställt filter till lådan och tänkte öppna upp och rengöra riktigt, tror ej förra ägaren gjort detta utan bara sugit upp och fyllt på. Kan det vara fett från vänster drivaxel i lådan, eller kan det vara en lamell som havererat (fyran driver ju inte alls)? Den mörkare vätskan jag fick upp luktar dessutom lite bränt. En helt slirande växellåda borde ju inte driva bra i "terräng" eller det lilla motlutet jag hittade, den gick att sladda med i grus mm så länge man håller sig i låga växlar. Det är landsvägsfart som är problemet...
Är det bara totalt växellådsbyte eller skrotning kvar? Inget annat bra man kan göra?

V70 D5 '08
XC90 T6 '03
745 GL '88
XC90 T6 '03
745 GL '88