Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ToTTe24
Min Volvo hade börjat uppvisa problem med virvelspjällen, vilket ledde till att jag behövde byta ut det (Vakumläckage)

I samband med detta var jag tvungen att också byta spridare. Då den sista spridaren satt som ett as!

Innan jag genomförde dessa reparationer startade bilen utan problem. Tyvärr verkar det som att bilen nu inte startar efter reparationen. jag har kämpat att få vida/Dice för att kunna koda om det är det man behöver?

någon som har haft liknande problem.

Batteri, EGR och DPF är alla bytta inom 1,5 år tillbaka i tiden börjar fundera om någon av de begade eller nuvarande spridarna är otäta/defekta, har bytt brickan som håller fast spridare på alla 5 + kopparbrickan.

Bränsletrycket är 2400 kpa vet ej vad det skall vara, har tagit bort commonrail ledningarna några gånger nu utan problem, och den skall ju vara självluftande.

Nu når ja ut till er volvofantaster är nu less och vill ha bort den nu efter att ha stått 1,5 månad

Den går nästan igång men som att det inte riktigt vill det sista.

Alla tips är välkomna!
Tack på förhand, Totte (PS Detta är Ai som skrivit :-) )
Användarvisningsbild
av Hasse53
2400 kPa motsvarar 24 Bar. För att motorn skall gå på tomgång kravs 300-400 Bar dvs runt 35000 kPa. Det är inte så att du skiftat bränsleledningarna till högtryckspumpen?
Tryckledningen från bränsletanken skall gå till returledningen från spridarna och sedan via ett y-rör till högtryckspumpen. Jag höll på att missa detta när jag bytte topplockspackningen på min V70-2011 D3.
/Hasse
av ToTTe24
Alla sladdar och slangar är i, kan ju dock vara så att en av spridarna är otäta då en av dem är isärplockade men tack för infon ska testa byta ut den!
av Moyja
Hallå. Jag har gjort samma jobb med samma problem. Resultatet blev att bilen hamnade på en Volvoverkstad, där de bekräftade att en spridare var defekt så att den inte kunde bygga upp tryck i fuelrail. Volvoverkstaden sa att munstyckena vanligtvis inte tål att delas för att få upp dom från toppen
av ToTTe24
Yes så var fallet, 1 an läkte man kan enkelt kolla genom att lossa returen och köra på starten, kommer det diesel ur returhålet är spridaren otät
Bytte ut den då startade den med lite hosta😇

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]

Den sitter så den syns bakifrån, om […]