Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av agazza
Tjenare. Jag som många andra har trötta dämpare på bagageluckan på min gamla arbetshäst. Jag funderar bara på att montera ett hjälpstag, likt en gammal huv, har ni förslag på en bra hasp och placering?
Användarvisningsbild
av Steffe3
Annars är det ingen enorm insats att byta dämparna, om man har möjligheten :-)

Men måste det vara ett stag, så måste det ju vara inne i utrymmet någonstans, det kan inte vara runt luckan så att säga.
av agazza
Bilens nästa anhalt är antingen tippen eller eparaggare så jag tänkte bespara mig tiden och pengarna då den håller sig uppe själv förutom i backar

Inte? Känns som ett dagsverke åtminstone?

Jag tänkte att den kanske får plats ovanför tätlisten
Om du upplever det som ett problem är det värt att byta gasfjädrar. Annars får du ta med en piassavakvast. Den behöver du för att hålla luckan öppen under tiden du byter fjädrar också.
av mimeck
Om det är som på min 2011:a så är det ett ganska snabbt jobb. Tror det tar betydligt mer tid att montera ett stag. Gäller bara att få bort taket. Jag tog bara bort lite grann. Jag nådde in så jag kunde byta med det mesta av taket på plats. Har ju glömt hur jag gjorde. Jag kanske bara tog lös taket i bakkant och höll ner det.
Tror det var två lyftkolvar/dämpare men det verkar ju finnas olika varianter.

Jag plockade bort plastskydden för trösk[…]

Acproblem Volvo 940 -98

Funderar lite på risker med att åka r[…]

Har tyvärr ingen multimeter.

Fel centerhögtalare?

Någon som kan bekräfta om det bara &[…]