Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Axhell
Jag är intresserad av att konvertera min volvo 245 ('91) till biogasdrift. Problemet är att bilar efter '87 måste typgodkännas vilket är alldeles för dyrt för en bil. Om man kan gå ihop ett tiotal eller fler är det dock genomförbart. Är det någon mer som är intresserad av att konvertera sin b23:a?
av Rådlös
Varför skulle det vara lättare om ni går ihop?

Om du går in på http://www.etanol.nu så kan du läsa massor om konvertering av fordon, och möjligen få veta varför det inte går etc. etc.

Du vet väl att det finns ett lagförslag på gång att du skall få konvertera till alternativa bränslen? Men det gäller troligen inte gamla bilar, dom konverterar man ändå utan att det syns, som gasdrift skulle göra.
av Axhell
Det skulle gå lättare rent ekonomiskt. Det blir ju en stor kostnad hur som helst, men det är inte för den ekonomiska bärigheten som detta skulle göras. Jag har varit i kontakt med ett företag i Linköping som håller på med detta och de antydde att om jag fick ihop ett tiotal skulle de kanske stå för typgodkännandet. Det är ju en potentiell marknad för dem. Fördelen med biogas framför etanol är större miljövinst och att en gammal konverterad bil blir miljöklassad med avseende på skatt och biltullar.
av Rådlös
Biogas för fordon är så gott som alltid blandad med naturgas som är fossil. Alltså inte ett dugg miljövänligare än bensin!
Dessutom är det dålig tillgång på det. Försök räkna tankstationer. Och räckvidden av en tank blir ~ 25 mil.
Men gasbilar finns ju redan. Det torde förmodligen bli billigare att köpa en bättre begagnad. Kolla här: http://www.bilauktioner.com/
Dom brukar förekomma här med jämna mellanrum.

Men är det så att du går på din ståndpunkt, så gå in här: http://www.misab.se
Gå sedan vidare på Utförsäljning, och en bra bit ner på sidan hittar du en Förångare ~ 1000 kr. Sedan behöver du en specialtank ?XXXX kr, med allt vad det innebär av slangar och ledningar. Sist men inte minst måste du betala för en ny regbesiktning. (Om bilen är senare än 1976)? Det har nämnts siffror på uppåt 40 000 - 50 000 kr. Detta är obekräftade siffror, för ingen som har gjort det har berättat det. Möjligen din kontakt i Linköping? Vet du något så kan du ju berätta det.

Det blir mycket billigare och enklare att etanolkonvertera. Både du och miljön vinner på det. Och SvBP behöver inte lägga sig i det.
av Axhell
Jag tror, det finns naturligtvis en mängd aspekter att tänka på, men jag tror att biogas på sikt har möjlighet att bli det absolut mest miljövänliga bränslet (bortsett från ännu inte förverkligade uppfinningar med vätgas och liknande). Framförallt konkurrerar ju inte råvaran på den vanliga energimarknaden - det är sopor och avfall. Detta gör också att biogas kan bli mycket billigare under tider av stor energikris, då både oljepriser och etanolpriser kommer stiga.

Intressant med priset på den där förångaren. Jag vet inte hur Stadspartner i Linköping räknar och arbetar, men priset på de konverteringar de hittills gjort ligger på 25 - 30 000. Då tar de ansvar för besiktning och det som kallas typgodkännande. Jag tror den kostar ett par hundratusen. Hela min idé går ut på att man med en stor grupp av intresserade kan minimera kostnaden för typgodkännandet, eftersom det sker en gång för alla (varje exemplar måste gå igenom en vanlig besiktning antar jag). Det är möjligt att det inte går att räkna "hem", åtminstone inte på kort sikt, men tanken är också att det är en kul grej och lite bil-politisk aktivism. Det hänger ju också ihop med att man gillar sin gamla volvo. Det är klart att det är "smartare" att köpa nytt, men det resonemanget gäller ju allt möjligt som volvo-entusiaster håller på med, köper originaldelar för förmögenheter t.ex.

Vad har du fått 1976 ifrån? På Stadspartner sa de att bilar före 1987 inte behövde typgodkännas. Men då tror jag inte att de blir miljöklassade heller.

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]

Däck dimensioner

15 tums 65or har mindre diameter än 17 tums 4[…]