...

Moderator: Moderatorer

Jag bor i världens epicentrum för Midsommarfirande och idag noterade jag att många lokala finbilar var ute och cruisade på pulsådern Rv70.

Hur f*n tänkte dom där att det skulle vara en bra idé att åka 60-70km/h i det fina vädret när halva Stockholm och Mälardalen ska igenom med husvagnar, husbilar och trötta ungar?!

Vill man crusia (egen erfarenhet) så väljer jag att åka på byvägar i 40-50km/h där det även övriga året är lugnt tempo och moderat trafik.

Har dom fossiliserat hjärnan på sig dom där låtsas-raggarna?

Det är snart Big Lake Run och sen kommer CCW, då kan ni åka där och vara dom nöjdingar ni är.
Åkte bil i jobbet från Gävleborg till Luleå och lite fram och tillbaka längs kusten i veckan .Svor högljutt åt alla tyska och italienska, (Säkert fler nationaliteter) husbilar som låg och cruisade i 70-80 km/h , där högsta tillåtan är 110km/h och 2-1 väg.

Åssa skall ju förstås alla tradare köra om dessa , faan att de inte husbilarna kan ta turistvägar istället :mad: :mad:
dieselputte skrev:Åkte bil i jobbet från Gävleborg till Luleå och lite fram och tillbaka längs kusten i veckan .Svor högljutt åt alla tyska och italienska, (Säkert fler nationaliteter) husbilar som låg och cruisade i 70-80 km/h , där högsta tillåtan är 110km/h och 2-1 väg.

Åssa skall ju förstås alla tradare köra om dessa , faan att de inte husbilarna kan ta turistvägar istället :mad: :mad:
Eller hålla 100km/h. Det är väl inte många husbilar som är begränsade till att bara få köra i 80? Håller dom i allafall 90 så ärndet också okej, då kommer inte lastbilarna ikapp o allafall.
Jag tror att dessa husbilschaffisar lever efter hur de har det där hemma för att inte riskera något.
Möjligen en blandning av lathet, semester-cruising och okunskap om hur det fungerar utomlands.
En husbil behöver inte vara så stor för att komma upp i 3,5t...
.
Husbil Tyskland.jpg
Husbil Tyskland.jpg (134.99 KiB) Visad 2035 gånger
Husbilskräken, skämt och sido, kan/vill inte åka fortare för att det blir värsta resonanslådan i höga hastigheter.

Dom flesta är ju byggda på franska underreden så jag har full förståelse men då kan dom som sagt åka småvägar.
Inte direkt en sak som är i trafiken men rör det lite ändå.

Varför kan man inte komma överens om en eller ett par parkeringsappar?
Känns som att alla kommuner måste göra en egen som ingen annan har eller kan användas någon annanstans.
JEriksson skrev:Inte direkt en sak som är i trafiken men rör det lite ändå.

Varför kan man inte komma överens om en eller ett par parkeringsappar?
Känns som att alla kommuner måste göra en egen som ingen annan har eller kan användas någon annanstans.
Jag använder Parkster, och det har gått på alla platser jag parkerat. Däremot appar för att ladda bilen när man är ute på resa… :mad: :sick:
Intressant kapitel i forumet. Jag bilar mycket utomlands...bl a i Polen, Tjeckien, Slovakien, Ungern och i Tyskland. Tyvärr, tycker jag att de flesta Svenskar har inte hunnit "landa" i Europa trots politiska möjligheter sedan 1945. Självisk beteende, synnedsättning som täcker 2 m avstånd framför bilen, ingen empati, okonsekvent körning t ex 40 km/h om det går att köra 50-60 km/h dock crazy beteende på rondeller där dem flesta lider av blindhet, ingen släpper andra på korsningar för att de tror på företrädde istället för att samarbeta och inte blockera korsningar när det finns stor trafik. När jag är tillbaka här i Sverige känns det som tredje kategorii land när det gäller trafik. Tråkig upplevelse... Skam!
Hyffsad generalisering men jag fattar, det finns några hyggligt stora städer men majoriteten av befolkningen bor utanför stadskärnan och är dåligt tränade.

Som före detta yrkeschaufför har jag sett en del tokerier genom åren men överlag så följs regler, nu har det har blivit vilda västern när trafikpolisen försvann och ersattes av fartkameror och mobiltelefon blev var mans egendom.

Jag upplever att det är fler som åker bil idag än som kör.
Användarvisningsbild
av GLIZ
Va i Göteborg tidigare i dag. Många bilister låg i 90 tills man påbörjar en omkörning. 110 gäller även i vänster körfällt som är till för att köra om lastbilar & husvagnar etcetera. Då helt plötsligt dyker brottom upp i backspegeln i säkert 150 km/h.

Bilen klarar det
Föraren klarar det
Vägen klarar det
Men extremsittuationen klarar det inte.
Därav 110 km/h.

Två rent av livsfarliga trafikanter.

Jag ska nog sluta köra bil för det verkar bara vara jag som följer lagar & regler trafiken.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk

• 1
  • 544
  • 545
  • 546
  • 547
  • 548
  • 551

Det är till EGR-ventilen. Har du kännt […]

Ja Vparts har generellt bra grejer. Jag kör […]

Ja det ska sitta en vacuumslang som går till[…]

Ok tack för svaret. Kollade tändstiften […]