EX30(24-), EX90 (25-) relaterade ämnen.

Moderator: Moderatorer

av Kermit75
Låter inte billigt….

” Men problemen slutar inte där. Enligt Carups uppgifter har utvecklingen tagit så lång tid att hårdvaran med Nvidia-chip hunnit bli omodern hos EX90. Volvos hemliga plan är nu att byta ut centraldatorn i levererade bilar efter ett år. Förseningen och problemen har orsakat en mångmiljardsmäll för Volvo Cars.
– Enbart bytet av centraldatorn kommer att kosta 1-2 miljarder kronor för Volvo. Dessutom kostar den försenade leveransen och förlängda utvecklingstiden miljardbelopp.

https://carup.se/volvo-ville-sla-tesla- ... rnade-dem/
av Hertsh
LJN skrev:Tack för input Hertsh och Tesla ligger nog före dom flesta andra elbilstillverkare när det mjukvara och funktionalitet. Lästa ovan i denna tråd att EX90 "centraldator" för tillfället har 8 sekunders "boot time" och det har nog många moderna laptops också idag. Men ska man sätt sig i en bil och köra iväg så känns nog detta som ett störningsmoment. Har Tesla samma tid för att bli "ready to go" ?
Jag har kört Tesla i flera år och skärmen startar alltid omedelbart. Nu kör jag en Zeekr 001 och den laddar ibland ganska långsamt vilket är väldigt frustrerande, men något man kan leva med.
av Pelleb69

Har Kia EV6 och Tesla MYP. Om ni vill ha en vettig bil som funkar hela tiden (utan massa tillkortakommanden)… testa EV9. Dom som säger att den inte är lika lyxig som Volvo… well… ni jämför med en bil som inte finns ännu… och kommer utan massa säkerhetslösningar etc…. Och BTW… är kinesisk. Testa en EV9 så förstår ni nog.
Sen är den sjukt mycket billigare, 7 års garanti och snabbare….
Jag behöver dock ingen.. för stor för vår familj.
Sen.. lite negativt med Kia…. Dom plingar hela tiden… för det mesta. Man kan dock tricka till att ta bort den asiatiska ljudhysterin om man vill.

Som Mat säger i testet… ”buy” så kan ni köpa en ex90 när dom fixat mjukvaran i bilen om 2-3 år.
av Kingcool
Pelleb69 skrev: lör 29 jun 2024, 08:19

Har Kia EV6 och Tesla MYP. Om ni vill ha en vettig bil som funkar hela tiden (utan massa tillkortakommanden)… testa EV9. Dom som säger att den inte är lika lyxig som Volvo… well… ni jämför med en bil som inte finns ännu… och kommer utan massa säkerhetslösningar etc…. Och BTW… är kinesisk. Testa en EV9 så förstår ni nog.
Sen är den sjukt mycket billigare, 7 års garanti och snabbare….
Jag behöver dock ingen.. för stor för vår familj.
Sen.. lite negativt med Kia…. Dom plingar hela tiden… för det mesta. Man kan dock tricka till att ta bort den asiatiska ljudhysterin om man vill.

Som Mat säger i testet… ”buy” så kan ni köpa en ex90 när dom fixat mjukvaran i bilen om 2-3 år.
Jag hade kunnat köpa en EV9 för jag gillar dess funktioner och prissättningen. Men finns det någon fulare bil som säljs just nu? Det finns en annan som jag inte minns märket på men som ser ut som den är från tillbaka till framtiden filmerna. Den är t om snyggare än EV9an.
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 45

Du skriver B230. Är det en A eller K och den […]

Högt motorljud

Har en helt ny T6 laddhybrid och upplever att moto[…]

Jag har Steg 4 i min V70 D4 AWD 2015. Om du vill h[…]

De som har problem med ombordsladdaren har kunnat […]