Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av TheBing
Tack för alla tips och idéer på test att utföra.

Jag inser dock att jag kommer få ta hjälp av verkstan för att lösa detta då jag har begränsat med kunskap, verktyg och tid.

Men visst är det inte en dum grej att börja med att se till att ev. krypström utreds först?

Huvudbatteriet i bilen är ett 95Ah 850CCA med 0421 instansat i minuspolen så det är något äldre än de cirka 2 år jag skrev ser jag. Inköpt hos och monterat av märkesverkstad.
av TheBing
Testade parkeringsklimatet nu när bilen kom hem:

Ingångsvärde (bilen har nyligen kört en kort sträcka): 12,74v
Vred på startvredet
Försökte starta förkonditionering från mittskärmen.
Får ”Det går inte att köra parkeringsklimat och säkerställa en tillräcklig laddningsnivå” (samma som när jag försöker starta via volvoappen)
av UnleashFusion
TheBing skrev: tor 27 jun 2024, 19:02 ”Det går inte att köra parkeringsklimat och säkerställa en tillräcklig laddningsnivå” (samma som när jag försöker starta via volvoappen)
detta är från 2017 -tråd men själva texten är densamma: viewtopic.php?t=139170 , kanske kan det vara batteriet som spökar?, lättast är om man hade en "extra huvudbatteri" och gör samma sak, får man då samma meddelande eller om det löst/fixat eller utlöser annat problem* men svårt ; vem har liksom extra batteri i hemmet
av Xanthopteryx
Det lutar onekligen åt att det är batteriet som bilen har flaggat som dåligt då.
Bilen mäter och känner av hur det mår och kommer att sätta olika flaggor för olika spänningsnivåer och någon form av algoritm kommer att avgöra när det anses för dåligt. Då kommer den att premiera att ALLTID försöka kunna starta och därmed låter den dig inte starta parkeringsklimat och annat junk.
Klokt i mitt tycke - starta är ju på något sätt viktigast...

Bra att du redan har stora batteriet.

Om du varit lite närmre hade du kunnat byta själv och jag hade hjälpt dig nolla BMS med datorn jag har.
Troligen är det detta du har?
https://www2.bilia.se/biltillbehor/rese ... _31652067/

Tre WTF hade jag när jag köpte batteri:
1. Det stora batteriet var billigare än det lilla(!).
2. Volvo original (Bosch?) var billigare än motsvarande välkänt märke, typ Bosch och Varta.
3. Bilia var billigast(!?).

För övrigt:
Brister i kunskap är inget gltigt skäl. Det är därför du ställer frågor här för att förhoppningsvis kunna lära dig.
Brister i verktyg... alltså, du har uppenbarligen en multimeter! Då är du redan mycket välutrustad! Man kommer långt med en multimeter. Det är början på fortsättningen =)
Tid: Ja, det är delvis ett giltigt skäl. Nu vet jag inte hur du har det, men jag vet att väldigt många förslösar sin tid framför dumburken hemma och då handlar det mest om en prioriteringsfråga. ;-)

Nu talar jag nog för många här: Vi vill bara att du skall lära dig, våga försöka själv och inse att man kan komma långt utan verkstadens hjälp. Sparar många gånger pengar också...
Räknade ut att batteribytet jag gjorde sparade in minst halva den diagnosdator jag köpte.
Ett annat bekymmer jag hade med en kartuppdatering som hängt sig löste jag med den också, vilket nog rent krasst innebar att resten av apparaten blev insparad. Så allt från nu är ren "vinst".
av TheBing
Lite nyheter!

Idag gjordes batteritest på batterierna (vänster huvudbatteri, höger stödbatteri).
IMG_2859.jpeg
IMG_2859.jpeg (590.05 KiB) Visad 540 gånger
Då hittades även den här kabeln liggandes bredvid huvudbatteriet, oansluten. Tydligen BMS-sensorn. Detta har bärgaren eller verkstan tagit loss och inte satt tillbaka. Jag kände inte till denna anslutning.
IMG_2858.jpeg
IMG_2858.jpeg (1.34 MiB) Visad 540 gånger
Efter att jag satte i kontakten började generatorn ge 14,3V över huvudbatteriet istället för 13,5V

Varningsmeddelandet i bilen byttes då också från ”12 V System Service erfodras” till ”Start/Stop Stödbatteri Service erfordras”.
IMG_2860.jpeg
IMG_2860.jpeg (195.79 KiB) Visad 540 gånger
Kanske kan det nya meddelandet försvinna om bilen får stå låst över natten och bilen får räkna om med alla kontakter i. Medan jag väntar med ”spänning” på det funderar jag också på hur i allsin dar märkesverkstaden kan missa denna oanslutna kontakt?!
av Xanthopteryx
Yey! Tänk att det kan ha varit så enkelt!
Kan vara som så att du även behöver köra lite mer för att meddelandet skall gå bort sig.

Löjligt fel egentligen.
Du borde definitivt reklamera till verkstaden.
av TheBing
Vågar man utropa ett litet hurra?

Bilen har nu på morgonen inget varningsmeddelande i displayen. Auto start/stop aktiveras och parkeringsklimatet går igång som det ska.

Tänk vad mycket huvudbry en oansluten kontakt kan orsaka.
av Xanthopteryx
Eller hur! Dum man känner sig att man inte tänkte på en sådan enkel sak. Man tar ju gärna för givet att sladdar sitter där de skall.
Men hur sjutton blev den bortkopplad kan man ju fråga sig?
av TheBing
Grym support och tålamod härifrån forumet i alla fall. Inte lätt att sitta på distans och gissa orsaker och lyckas förmedla till en icke bilmekaniker som jag. Och tack till den mycket kompetenta personen som tittade över batteristatusen med mera igår och hittade den lösa kontakten.

Då jag tycker märkesverkstaden har brustit i hanteringen av detta kommer jag helt klar ta detta ett varv med dem.
av Xanthopteryx
Det positiva var:
1. Du, och vi, har lärt oss att tänkte på de mer självklara sakerna som man just tar lite för självklart, som sladdar och kontakter vid källan.
2. Du fick koll på batteristatus.
Blond läder eller ej

Nu rätt många år senare kan man t[…]

Volvo 760 mätarhus

Förmodligen reostaten. På 740 är d[…]

Sänka volvo 740 40mm?

Tänk bara på att kolla och justera om T[…]

Du skriver om spridare som kanske läcker. Ett[…]