Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bensinskalle
#1582433
AC kompressorn kvittrar lätt under kontinuerlig drift. Skriker när man går från avstängd till påslagen. Är det typiskt magnetkopplingen eller kan det vara remmen som slirar?

XC70 D4 awd my14, 20.000 mil
#1582474
Ja det könns mer och mer rimligt att det är kopplingen.

Behöver man något specialverktyg för att lossa kopplingen? Är det ens möjligt att göra på plats eller måste man riva ner kompressorn?
av Yaniz
#1582487
Nej, du behöver inte öppna systemet. Bort med höger hjul, vik undan innerskärmen, väck med remmar, lossa tre skruvar 10 mm på kompressorn, vinkla kompressorn, lossa centrumbulten, dra av magnetkopplingen (avdragare finns på Amazon eller Verkygsboden, om du bor i närheten av Borås), knacka ut gamla lagret, hamra in nya lagret, montera tillbaka kopplingen, skruva fast kompressorn, byt spännrulle, installera NYA remmar !!! Var noga med att de löper korrekt. Klart.
av Yaniz
#1582505
erniefågelholk skrev: fre 28 jun 2024, 14:14 Precis som yaniz skriver
Men ingen avdragare skall användas
Man drar magnetkopplingen med fingrarna rakt ut, sitter på splinsad axel
Typ framdrev på mc eller moped
Jodå, det finns avdragare för just detta ändamål. Det är inte ovanligt att magnetkopplingen sitter som berget och omöjlig att få väck. Fick själv åka och köpa en efter mycket slit och svordomar ... Ska försöka få fram en bild på verktyget.
Senast redigerad av 1 Yaniz, redigerad totalt 0 gånger.
av Yaniz
#1582507
Det var den här avdragaren jag köpte https://verktygsboden.se/garage-verksta ... eavdragare
Fungerar klockrent! Det är bättre att dra av kopplingen än att lirka med diverse verktyg, speciellt om föremålet sitter på splines med allt vad det innebär ...
Lagret köpte jag på kullagret.com
Dimension: 35x55x20
Det underlättar om du har någon form av press. Handdriven press duger gott. Annars duger slägghammare.
#1582526
Nu hänger jag inte riktigt med i svängarna, vilket lager är det du menar Yaniz? Jag trodde att man får med lager om man byter hela remskivan med magnetkoppling och allt, eller ingår inte lagret i t.ex. denna? Hallå där, kolla in NRF Magnetkoppling till AC i AUTODOC-appen https://m.autodoc.se/nrf/20485305

Eller menar du själva axellagret till kompressorn bakom remskivan och magnetkopplingen?

Nu under dagen har jag funderat mer och mer på om det inte är lagret/ lagren i själva kompressorn som är dåliga trots allt. Magnetkopplingen är säkert sliten den också, men eftersom det låter hela tiden när ac:n är igång, det luktar inte bränt från kopplingen eller så, och det blir knäpptyst när ac:n är avstängd så känns det som att det är själva kompressorn. Men jag ska försöka mog på att mecka isär lite och känna på sakerna först, det hade ju varit lite trevligare om jag slipper byta hela kompressorn…
XC70 2016

Tack. All info är uppskattad oavsett bra elle[…]

En ständig jakt på kapital verkar vara […]

Volvo 945 STARTAR EJ

Hur nollar jag felkoder utan obd2? Bara att lo[…]

Det gör att motorn blir varmare snabbt nä[…]