Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ImFloof
Tjenare!

Har nyligen införskaffat mig en stor "curved" LED-ramp som jag tänkt sätta på taket men har lite funderingar ang. koppling som jag gärna får hjälp med att "klura ut".

Okej så; jag har redan en liten LED-ramp som sitter med regskyltshållare och är kopplat till hel-ljuset och har tänkt samma med takrampen men jag skulle gärna vilja ha en knapp inne för att kunna stänga av/sätta på tak-rampen då den inte alltid är "nödvändig" att ha på.

Hur blir lättast att göra detta?
Jag funderade på någon form av "flerläges anordning" så att det är;
Läge 1: Hel-ljus + liten ramp
Läge 2: Hel-ljus + liten ramp + tak ramp

En enkel 3-vägs brytare funkar väll inte då eftersom jag har 2 "inputs", behöver en "signal/matnings ström" och en jord, eller har jag tänkt helt fel?

Mvh en kille som övertänker och gör allt mer komplicerat än vad det borde/behöver vara.
Beror lite på om du har använt Volvos fördragna kablar eller bara tjuvat strömmen från helljuset. Den bästa och enklaste lösningen är om du har separata brytare med indikeringslampa för båda rampernas primär kretsar. Att krångla med flervägs brytare skulle inte jag göra fast jag har lång erfarenhet med elektricitet med bilar ,
av ImFloof
Jo det låter ju faktiskt smartast och lättast. Lilla rampen behöver jag ingen separat till egentligen utan det är tak rampen som jag vill kunna stänga av först och främst, men hade varit kul med 3-ägs på ett sett.

Har bara tjuvat "signal" från helljuset som går till relä med lilla rampen fram.

Vilken väg är smidigast att dra in en kabel till kupén från motorutrymmet då; eftersom jag tänker att jag ska dra kablage via "rännan" vid rutan till motorutrymmet?

Mvh
av ImFloof
glock40sw skrev:Beror lite på om du har använt Volvos fördragna kablar eller bara tjuvat strömmen från helljuset. Den bästa och enklaste lösningen är om du har separata brytare med indikeringslampa för båda rampernas primär kretsar. Att krångla med flervägs brytare skulle inte jag göra fast jag har lång erfarenhet med elektricitet med bilar ,
Lite update; min kära "svarten" rasade för någon månad sen nu (R.I.P) så gick och skaffade mig en ny bil; en v70 2,4D -08, då jag inte orkade med den längre efter allt fixande för att få den att fortsätta rulla. Men på nya bilen har jag gjort samma sak, och har samma fråga (vart är det bäst att dra kablarna in till kupén) men får fortsätta tråden på rätt ställe antar jag! :-D
Fel på CAN BUSS? Fläkten snurrar ej

Lämnade in hos mekaniker som bytade hela fl&a[…]

Vanligt ställe där slang från IC s[…]

Hej! Har en v70 1,6 drive -12 som gått 31x m[…]

Beställa ny V90 T6 recharge

Jag valde till min beställda V90 T6 Recharg[…]