- sön 23 jun 2024, 21:41
#1582034
Tjenare,
Köpte för strax ett år sen en S90 -97 av en säljare som visat sig knappast vara den ärligaste jag mött.
Har gått på en rätt ordentlig laddning fel som jag betar av. Det jobbigaste av dem alla är dock att kamremmen, som är nybytt med rullar och vattenpump, börjat gå snett efter inte ens 1000 mil.
Jag kollade kamremmen strax efter jag köpt bilen, och då gick den där den skulle, men jag upptäckte innan vinterförvaring att remmen börjat skava mot skyddskåpan, går ca 2mm utanför kanten på kamdreven och vandrar oregelbundet någon mm i sidled med motorn igång. Har känt på var enda bult för spännare och löphjul och allt sitter som det ska, så jag tänkte att jag får väl byta hela kamremskittet igen för säkerhets skull, bra mycket billigare än en rasad motor.
Det jag undrar är om någon annan stött på något liknande pga. att hydraulspännaren (som inte verkar ingå i kamremskit?) blivit slapp (den ser lite blöt ut runt toppen), eller något annat problem? Måndagsex till kamrem?
Köpte för strax ett år sen en S90 -97 av en säljare som visat sig knappast vara den ärligaste jag mött.
Har gått på en rätt ordentlig laddning fel som jag betar av. Det jobbigaste av dem alla är dock att kamremmen, som är nybytt med rullar och vattenpump, börjat gå snett efter inte ens 1000 mil.
Jag kollade kamremmen strax efter jag köpt bilen, och då gick den där den skulle, men jag upptäckte innan vinterförvaring att remmen börjat skava mot skyddskåpan, går ca 2mm utanför kanten på kamdreven och vandrar oregelbundet någon mm i sidled med motorn igång. Har känt på var enda bult för spännare och löphjul och allt sitter som det ska, så jag tänkte att jag får väl byta hela kamremskittet igen för säkerhets skull, bra mycket billigare än en rasad motor.
Det jag undrar är om någon annan stött på något liknande pga. att hydraulspännaren (som inte verkar ingå i kamremskit?) blivit slapp (den ser lite blöt ut runt toppen), eller något annat problem? Måndagsex till kamrem?