Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av olha00
Lastade för första gången vår nyinköpta 945 1994 med rätt mycket last. Bilen är betydligt lägre på högersidan bak jämfört med vänster. även utan last kan jag konstatera att den är lägre på höger sida bak. Kan ej se att spiralfjädern är av, tacksam för ideér om vad det kan bero på och hur jag åtgärdar detta. Inga klonk eller missljud. bilen går finfint förutom detta. Kanske man ska passa på att uppgradera fjädringen i samband med åtgärd? Förslag?
Användarvisningsbild
av Maxwell
Förutsätter att marken är HELT plan där du parkerat så att inte synvillan lurar dig? En stötdämpare kanske gått
sönder, är den oljig/läcker olja? Kör man ofta med tung last kan ett par "husvagnsfjädrar" vara att föredra, en
aning kraftigare gentemot orginal.

//Maxwell
av olha00
Jodå, helt plant på marken. Det skiljde sig säkert 5 cm med full last. utan last hemma på den plana garageuppfarten skiljde de ca 1 cm. Kan det vara så enkelt som en stötdämpare? Ska kolla imorgon då det är ljust ute. Tack för snabbt svar :-)
av olha00
Hur är det med Biltemas kvalitet på fjädrar osv. ser att de inte kostar mycket och att det finns förstärkta fjädrar.
Användarvisningsbild
av Lilja
Stötdämparen håller inte uppe bilen, den motverkar bara gungingar och andra snabba rörelser i bilens hjulupphängning. Om bilen hänger beror det troligtvis på en fjäder som antingen är avbruten eller helt enkelt blivit slapp.
av olha00
jag kan inte se att fjädern är av, kanske slapp då. finns där några gummiplattor eller liknande som fjädern ligger an mot? Brukar isf dessa vara skadade? Tror nog inte heller det är bara stötdämparen.
av aw73
Det funkar bra med biltemas husvagnsfjädrar bak,jag är igentligen allergisk mot biltemas kvalitet men blev väldigt positivt överraskad när jag satte såna fjädrar bak på vår 945:a -94 för några år sen.Blev en helt annan bil,betydilgt bättre.Innan såg den nerlassad och sunkig ut hela tiden.
av olha00
Samma här, reservdelar som ej är original hyser jag viss skepsis till. Men vad tusan, detta hanslar ju om ett par fjädrar, inte mycket som kan gå fel där. Jag sticker till Biltema på direkten, dom var ju billiga dessutom. Några tips inför bytet?
Användarvisningsbild
av Jocke S.
Förmodar att du "bara" tittat på fjäder/dämpare på höger sida (som "hänger" ner)..? Ta å kolla på den vänstra fjädern...kan sitta gummibussningar mellan varven på fjädern, som har trillat av den högra...
Detta är bara en tanke... :wink:
av 945S
Jag måste invända mot Biltemas husvagnsfjädrar. Jag monterade ett par för 1,5 år sedan men redan nu 2-3000 mil sedan känns de inte speciellt "husvagniga". Inget fel på väghållningen iofs, men jag tycker det känns som att de sjunkit ihop. Jag har f.ö inte dragit husvagn eller kört speciellt mycket tungt heller.

Ingen som har idéer om vart man kan bö[…]

Hej. Förra veckan fick jag upp meddelandet m[…]

Volvo V60 2014

Ett av villkoren är: Motorn auto-stoppar int[…]

Jag mätte på tändningslåsbot[…]