Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Jonas_latt
Jag tappa mitt också.
Har du skruv vana så kan du absolut fixa detta.. Har du tur kan man skruva tillbaka den.
Men den ska shimsas in.
Alternativ köpa en begagnad pump på bildelsbasen typ 2000kr och be någon montera den åt dig.

Ac är rätt lätt att byta pump.

Men allt beror på om du är van att skruva.
Användarvisningsbild
av fjohan82
Tycker den ser skadad ut så den bör kanske ersättas om allt annat är okej.
av LarraLee
Epilog.
Det var mycket riktigt en extra rem för kompressorn, som nu är borta och därmed så får min V70 vara utan AC i min Haynes manual ser det ut som en rem[/img]. Kompressorn snurrade dock hur lätt som helst när väl remmen var borta. Lite brytt över vad som kan ha gått sönder som fått skivan att lossna!?
Bilagor
IMG_4322.jpeg
IMG_4322.jpeg (4.37 MiB) Visad 337 gånger
IMG_4320.jpeg
IMG_4320.jpeg (2.27 MiB) Visad 337 gånger
IMG_4318.jpeg
IMG_4318.jpeg (2.75 MiB) Visad 337 gånger
av LarraLee
Jonas_latt skrev:Jag tappa mitt också.
Har du skruv vana så kan du absolut fixa detta.. Har du tur kan man skruva tillbaka den.
Men den ska shimsas in.
Alternativ köpa en begagnad pump på bildelsbasen typ 2000kr och be någon montera den åt dig.

Ac är rätt lätt att byta pump.

Men allt beror på om du är van att skruva.
Skulle nog kunna byta pumpen, men den är väl i hopkopplad med systemet så det måste väl fyllas på med dagens motsvarighet till freon!?
Användarvisningsbild
av fjohan82
Inget löphjul/sträckare som har gett upp som i sin tur har orsakat detta?
av emtor
LarraLee skrev:Lite brytt över vad som kan ha gått sönder som fått skivan att lossna!?
På min bil kom kopplingen loss i två delar som såg ut som att dom hade slitits sönder. Kopplingen måste ha blivit utsatt för en mycket stor kraft.
Ljudet när den lossnade lät riktigt brutalt.
av LarraLee
emtor skrev: tis 25 jun 2024, 20:08
LarraLee skrev:Lite brytt över vad som kan ha gått sönder som fått skivan att lossna!?
På min bil kom kopplingen loss i två delar som såg ut som att dom hade slitits sönder. Kopplingen måste ha blivit utsatt för en mycket stor kraft.
Ljudet när den lossnade lät riktigt brutalt.
Samma här

Bud från utländsk intressent för […]

Shims under "bladfjäder"

På Sweedspeed är det några som by[…]

Kör Ctek Njord med lastbalansering

Baklucka låser ej

Hej alla! har en v70-99 som bakluckan inte lå[…]