Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av 850import
Jag har en S80 från 2000 som jag skulle vilja hitta takräcken till och det verkar inte helt lätt tyvärr.

Är det någon som kan summera vilka modeller och år som har likadana fästen för takräcken? T ex är det samma på alla S80 I eller varierar det även inom generationen?

Finns det några universaltakräcken annars som ni vet fungerar?
Uppdatering!

Fick tag på ett par Volvo original takräcken/lastbågar, dock förstår jag det som att fästena var anpassade till modeller 01 och framåt. På de nyare årsmodellerna finns inte luckorna med skruvhål utan någon annan typ av fäste, vid regnlisten, man hakar i med takräckets fästen och skruvar åt med ett vred.

För S80 modellår 99–00 finns fyra luckor, på taket, man kan öppna och som innehåller ett skruvhål storlek M6. Med skruvar M6 längd 50 mm och en stor bricka kan man skruva åt takräcket (utan den lösa delen med hake) ordentligt.

Tyvärr hittade jag bara skruvar som var blankförzinkade (FZB) men de håller säkert fem år i alla fall. Rostfritt är nog bäst men även varmgalvat borde väl vara att föredra.
Jag är också på jakt efter takräcken till S80, gärna begagnade. Men min är den senare varianten med metallfästen i regnlisten som går längs med taket, art nr 31213155. Lögn att hitta!

Din variant verkar vara dessa, för S80 innan 2001:
https://accessories.volvocars.com/sv-se ... 25206/2000

Riktigt förvirrande på volvocars, för min variant är tydligt artikel nr, medan din variant saknar helt. Det översta s k "Op. nr" är identiskt för de två varianterna. I mitt sökande har jag kommit över den här länken som påstår att din lasthållare har art nr 9166417-7.
https://www.volvopartswebstore.com/prod ... 417-7.html

Tydligen verkar inte heller lasthållare till S60 passa S80, då det är olika bredd på karossen.

Men hade du hittat lasthållare till s80 med det senare fästet? Jag köper gärna dina om du vill bli av med dem igen. Var i Sverige finns du?

EDIT:
Det gick visst lite fort där och blev otydligt, har ändrat i inlägget.

EDIT igen: hittade lite mer info, har ändrat i inlägget igen.

Fick ett litet paket idag med roliga dela :-D v&[…]

Dock förblir ju frågan obesvarad om […]

Golvbelysning lyser ej!!!

Problem löst, dimbart ljus tänds vid m&o[…]

Kan vara urtrampningslagret. Om dem inte är h[…]