Volvo 240 & 260, 340 & 360 samt 440, 460 & 480 relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av adamstevenson
Har undersökt lite och verkar som att min 240 (med b23a) glödtänder när jag stänger av den. Det lustiga är att det endast sker när jag startar och stänger av bilen en andra gång efter att ha kört ett tag. Händer därmed inte så ofta, men i de fall där jag måste starta bilen igen direkt efter en körning så börjar den skaka rejält vid avstängning. Batterilampan blinkar även. Skakningarna pågår i några sekunder och sedan dör den.

Vet någon vad det kan vara för fel?
Användarvisningsbild
av Hasse53
Det sitter en magnetventil intill förgasaren för att förhindra glödtändning. När tändningen på är den öppen och förser motorn med extra luft/bensin. När man stänger av motorn stänger den av tillskottet av luft och bensin.
Testa genom att lossa elanslutningen på magnetventilen när motorn går på tomgång, motorn skall då gå ner på väldigt lågt varv. Blir det ingen skillnad så är magnetventilen kass och någon har då bara kompenserat för detta genom att ställa upp tomgångsvarvet.
/Hasse
av adamstevenson
Hasse53 skrev: lör 22 jun 2024, 13:30 Det sitter en magnetventil intill förgasaren för att förhindra glödtändning. När tändningen på är den öppen och förser motorn med extra luft/bensin. När man stänger av motorn stänger den av tillskottet av luft och bensin.
Testa genom att lossa elanslutningen på magnetventilen när motorn går på tomgång, motorn skall då gå ner på väldigt lågt varv. Blir det ingen skillnad så är magnetventilen kass och någon har då bara kompenserat för detta genom att ställa upp tomgångsvarvet.
/Hasse
Okej, ska kolla! Tack för tipset!
av adamstevenson
bönan skrev: mån 24 jun 2024, 03:53 Så gör min om jag tankar 95 oktan. Dessa motorer ska ha 98. Vad kör du på för soppa?

Det kan mycket möjligt vara problemet, har på sistone tankat mest 95. Tack för tipset!

..Man ska väl belasta med en rätt svag[…]

Ta bort hajfena

Jag behöver eventuellt ta bort hajfenan p&ari[…]

Glapp i framvagn V70 -06

Har du bytt krängningshämmarstag så[…]

Varför inte sänka ner bilen och lossa […]