- lör 22 jun 2024, 22:25
IMG_1457.jpeg (2.06 MiB) Visad 698 gånger
Utan att ha gjort det förut gav jag mig på att byta bromsslangar fram på 740 1990 och återanvände de befintliga nipplarna på rörsidan. Efter luftning var det läckage på den ena sidan där slang och rör möts. När jag anslöt rör till ny slang märkte jag att den nippeln gick trögare in i den nya slangen.
Jag gissar att jag trätt i nippeln fel och skadat gängorna genom att forcera in den i slangen. Nu vet jag inte vad som krävs för att få skarven tät. Behövs ny nippel? Jag antar att röret måste kapas då för att ersätta den och att röret då även måste konas om, eller finns det något alternativ? Är omkoning något som en amatör som jag rimligen kan utföra eller behöver proffs utföra jobbet? Vilken typ av kona ska det vara?
Jag är osäker på vilken nippel som passar. Skulle denna från Biltema passa?
På Biltema finns även flera olika koningsverktyg. Är någon av den lämplig?
Det är också oklart för mig vilket material bromsröret är gjort av. Jag vore tacksam om någon kan identifiera materialet på bilden och svara på frågorna.
Jag gissar att jag trätt i nippeln fel och skadat gängorna genom att forcera in den i slangen. Nu vet jag inte vad som krävs för att få skarven tät. Behövs ny nippel? Jag antar att röret måste kapas då för att ersätta den och att röret då även måste konas om, eller finns det något alternativ? Är omkoning något som en amatör som jag rimligen kan utföra eller behöver proffs utföra jobbet? Vilken typ av kona ska det vara?
Jag är osäker på vilken nippel som passar. Skulle denna från Biltema passa?
På Biltema finns även flera olika koningsverktyg. Är någon av den lämplig?
Det är också oklart för mig vilket material bromsröret är gjort av. Jag vore tacksam om någon kan identifiera materialet på bilden och svara på frågorna.
Bilagor
Volvo 740 GLT 1990