Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av volvorullar
Min AC har aldrig varit igång under den tid jag ägt bilen (10år). Kompressorn går igång iaf om man byglar kontakten. Någon som har tips på kit man kan fylla på själv? Bäst är väl en felsökning men kan tänka mig att fylla på och se hur länge det håller.
945 1998
av 20FJan
Tror inte det är någon större skillnad på de man kan beställa själv. Sist beställde jag från https://fylldinac.nu/sv/
Har fyllt på flera bilar utan problem, kolla bara instruktioner innan noga och följ dem.

Kolla först om det är tryck i systemet, ett snabbt tryck på ventilen och om det pyser, så borde en fyllning funka. Köp gärna en burk med tätningsmedel ”stop leak” också. Den rekonditionerar packningar och förebygger ytterligare läckage.
av volvorullar
20FJan skrev: lör 22 jun 2024, 10:57 Tror inte det är någon större skillnad på de man kan beställa själv. Sist beställde jag från https://fylldinac.nu/sv/
Har fyllt på flera bilar utan problem, kolla bara instruktioner innan noga och följ dem.

Kolla först om det är tryck i systemet, ett snabbt tryck på ventilen och om det pyser, så borde en fyllning funka. Köp gärna en burk med tätningsmedel ”stop leak” också. Den rekonditionerar packningar och förebygger ytterligare läckage.
Tackar, synd allt var slut i lager men får hålla utkik!
Fungerar deras slang direkt på min bil eller behövs någon adapter?
lennarte skrev:Här har jag handlat.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... Cz5yUqBgRq
Har kikat där innan. Siten verkar ha varit i ”teknisk underhåll” ett tag nu. Kanske verksamheten är nedlagd…
Senast redigerad av 2 volvorullar, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Lucif3r
Det är ju inte "bara" att plötsligt dra igång ett sånt gammalt system... Packningarna lär väl vara snustorra och täta lika bra som ett hönsnät, olja lär lysa med sin frånvaro, evaporatorn har säkerligen rostat så den är mer som en sil än en gascontainer, osv...

Förövrigt har jag för mig det är envirosafe som VParts säljer också.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag fyllde på en Opel astra som saknat gas i 10 år, en burk tätning och en burk gas. Fungerar grymt bra, iallafall såhär en månad efteråt. Däremot försökte jag toppa upp min S90, men den betedde sig konstigt så jag lät en firma fylla på riktigt och nu fungerar den toppen.
av volvorullar
MartinS skrev: mån 24 jun 2024, 09:02 Jag fyllde på en Opel astra som saknat gas i 10 år, en burk tätning och en burk gas. Fungerar grymt bra, iallafall såhär en månad efteråt. Däremot försökte jag toppa upp min S90, men den betedde sig konstigt så jag lät en firma fylla på riktigt och nu fungerar den toppen.
Köpte du via ovan rekommendation?
Låter bra! :) Jag ska testa iaf och se vad som händer. Klarar den sommarn är jag ändå nöjd.
Är det farligt att vistas inne i bilen om det skulle vara en läcka någonstans i kupén?
Användarvisningsbild
av MartinS
volvorullar skrev:
MartinS skrev: mån 24 jun 2024, 09:02 Jag fyllde på en Opel astra som saknat gas i 10 år, en burk tätning och en burk gas. Fungerar grymt bra, iallafall såhär en månad efteråt. Däremot försökte jag toppa upp min S90, men den betedde sig konstigt så jag lät en firma fylla på riktigt och nu fungerar den toppen.
Köpte du via ovan rekommendation?
Låter bra! :) Jag ska testa iaf och se vad som händer. Klarar den sommarn är jag ändå nöjd.
Är det farligt att vistas inne i bilen om det skulle vara en läcka någonstans i kupén?
Köpte på envirosafe.se

Är det en stor läcka i kupén är det säkert inte bra, men sannolikheten är väl låg antar jag.
Användarvisningsbild
av lennarte
MartinS skrev:Är det en stor läcka i kupén är det säkert inte bra, men sannolikheten är väl låg antar jag.
Det är ju ingen senapsgas precis, det är mer likt gasol. Och det vädras ut ganska fort. Gasol är ju tyngre än luft (därför NO-NO I båtar) så i motorrummet försvinner det omgående.

verkar vara fastlödd till srs lampan. Se bil[…]

Hjullager

Hej, ska byta hjullager bak på min V70n AWD […]

Hej nej den ger ingen felkod.

Brainys V60

Sammanfattningen är att Volvo nekar ansvar ti[…]